Folk

Okej. Jag skäller, gnäller och är rätt otrevlig ibland. När det gäller folk och deras beteenden. Människor däremot. Det är en helt annan sak.

Nu har jag jobbat på mitt nuvarande jobb ganska länge men innan dess hade jag ett gäng andra jobb, restaurangbiträde, glassförsäljare, undersköterska på hemtjänst und so weiter.

Kollegor. Vi spenderar förskräckligt mycket tid med de. Och de blir nästan som familjemedlemmar. Satan så irriterad jag kan bli!

En kollega jag hade forsade runt som ett jävla yrväder. Hela tiden! Jämt jämt jämt. Kunde aldrig sitta still. Undra just om hon lever fortfarande. Gissar att hon var ungefär två steg från en hjärtinfarkt.

En annan kollega hade förmågan att ständigt prata som en programledare för nåt kulturprogram på kunskapskanalen. Och hon var i 20-årsåldern. Väldigt ”lillgammal”.

Jag jobbade på kontor ett tag och i en sån där ”kub”, hade en kollega mittemot (bakom skärmen) som stönade och pustade och suckade konstant hela dagarna. Lät som han hade sex eller nåt.

Ytterligare en annan kollega, även hon i 20-årsåldern, hade en förmåga att titta på mig med stora ledsna hundögon och med ett kroppsspråk som en förälskad liten flicka, tvinna händerna och åla sig så fort hon ville nåt. Ibland sa hon inte ens nånting. Bara stod där och blängde. Helvete! Henne ville jag klappa till i ansiktet. Med en stol. Jävligt hårt.

En kollega pratade bebisspråk. Vuxna människor som pratar bebisspråk ger mig rysningar och jag känner för att ge såna människor samma behandling som ”hundögonen”

Sen har vi de där vanliga, sexdåren som får allt från månadsrapporter till arbetskläder att handla om sex, den där ögontjänaren som helst vill göra så lite som möjligt för så hög lön som möjligt, ”lillebror/lillasyster” som kommer undan med nästan vad som helst för de är så charmiga, virriga onkeln som man måste hålla koll på så han vet var han är, partyprissen, den där som vill vara chef men inte riktigt kan, den där som alltid vet bäst och så chefen. Mmm… chefer är ett heeeelt annat kapitel!

Vilka är era knasigaste favoritkollegor?

733750_481167155264675_1394957124_nJoråsatte…

Kommentarer till: "Folk" (7)

  1. Trasdockan sa:

    För många år sedan jobbade jag på ett äldreboende där en av kollegorna var en riktig mansgris. Jag minns speciellt ett tillfälle då det var någon match på teven. Han satte sig (under arbetstid) och tittade på matchen, mitt bland alla åldringar. Just då skulle maten göras så jag bad honom komma och hjälpa till, men han tyckte att jag kunde sköta köket medan han såg på sporten. ”Du är ju kvinna och kvinnor passar i köket” sa han. Jag gav honom 100 mentala käftsmällar vill jag lova!

    • Ojojojojoj! Den killen hade fått sig en rejäl avhyvling kan jag lova! Vilket as! 👿
      Jag har blivit mycket bättre på att säga ifrån mot mansgrisarna. Jag jobbar visserligen i en mansdominerad bransch och jag är nog så slängd i käften och kan skämta väldigt grovt, men det finns gränser. Särskilt när det gäller redigt mansgriseri, då får gubbarna veta att de lever numer haha!

  2. Ny här, måste kika runt och se om jag kanske inte komma tillbaka:)

  3. ullebengtsson sa:

    Sitter mest och tänker att jag säkert varit en mardrömskollega för någon. Hehe.

  4. Nemos matte sa:

    Ha ha ha, vilka färgstarka kollegor du har haft! 😀 Känner att jag har klarat mig jämförelsevis lindrigt undan.På mitt nuvarande jobb är jag enda kvinnan av tio anställda, och alla mina fördomar om hur det skulle bli har kommit på skam. Jag behöver inte ens diska efter fikat, det fixar min chef… 😆

    Den absolut värsta kollega jag har haft var på mitt förrförra jobb, maken till inkompetens får man leta efter…ALLT han tog i fick någon annan rätta till! Ganska synd om honom, egentligen…

    • Jaa det har varit en salig blandning av färgstarka människor! 😀

      Hmm, såna kollegor har jag tyvärr (externa dock, inte samma företag). Precis allting de gör får man göra om och rätta till… Förstår inte hur de lyckas få nya kunder hela tiden…

Kommentera

