Jodå, alltså, egentligen är det fel att säga att någon har minne som en guldfisk. De är faktiskt förmögna att komma ihåg och lära sig trick (kolla de här klippen –> Fish school )

Hur som helst. Det var nånting jag skulle skriva. Men jag har så klart glömt det. Det var säkert nåt riktigt insiktsfullt och bra men nähä.

Eller jo!

Det här med reklam. Jag funderar lite på hur snett det är i reklambranschen. 80% av de som gör reklam är män. Konsumenterna är till största delen kvinnor. Är inte det lite snett? Eller är män bättre på att lura kvinnor att köpa saker de inte vill ha eller behöver?

Jag är kvinna. Och kan bli så inihelvete irriterad på reklam som gör att jag –

1. Ryser av obehag. Exempel ”den där sko-och modebutiken på nätet”-reklamen, den där reklamen om nån sorts ”målarfärg för tjejer”. Hej idiot!

2. Kastar mig på fjärrkontrollen för att byta kanal. Exempel? Bland annat  Garniers BB-creme (även om produkten är bra tyvärr)

3. Bojkottar företaget fullständigt.

Och jo, apropå nummer 3.
Jag gör det. En reklam som ska rikta sig till mig som konsument och som verkar förutsätta att jag är både dum i huvudet och viljelös, den produkten bojkottar jag.

Det verkar som om både reklammakare och producenter (av produkter eller tjänster) har missat målet helt.

De verkar ha glömt bort att det här, det är konsumentens marknad.

Eller?

Hur gör ni? Bryr ni er om helheten i en produkt eller tjänst?

(Hur klokt och insiktsfullt och bra det där var, det vet jag inte men jag fick ju ur mig det jag ville säga åtminstone haha!)

Kommentarer till: "Guldfirre (som blev reklaminlägg)" (10)

  1. Jag vägrade att bry mig om BB krämer för just den reklamen var så urusel. För några veckor sedan läste jag, i en blogg, om BB krämer och kom på att det kunde vara något för mig. Ja, det blev den du nämner. Var ju hur bra som helst! Men reklamen fick mig att bli totalt ointresserad av hela området BB.
    Jag vill inte bojkotta en produkt för att en reklamfirma gjort usel reklam. Men företaget som säljer produkten har ju godkänt reklamen och då utgår ju alla från att vi är dumma…?
    Men jag vet inte vad man ska göra. Be en bön att dom ska byta reklamfirma? 😉 Ibland händer ju det. Men då har man kräkts över reklamen lång tid.
    Nu spelar jag in alla program och undviker reklam så mycket jag kan men det går ju inte att missa allt. Finns i tidningar också.

    • Förstår dig när det gäller BB-cremen. Jag fick den i min Glossybox men reklamen är helt vedervärdig.
      Jag bojkottar, det är mitt lilla sätt att protestera mot dumheterna haha!

  2. Den där ”sko- och modebutiken på nätet” fullständigt hatar jag. Värst var nog dock då ett gäng kollegor på jobbet satt och lovprisade den reklamen för att den är så ROLIG och SANN! Urk. Och ja, jag bojkottar…

  3. Jag blir obstinat… kommer aldrig frivilligt köpa BB tex. Förolämpa gärna min intelligens – it’s your loss!!

    Hälsa guldfisken 🙂

    Kram

  4. Nemos matte sa:

    Men herregud, jag vet inte ens vilka reklamfilmer ni menar… *skäms*

    Tydligen stänger jag ner medvetandet när det blir reklampaus. 😉

  5. Trasdockan sa:

    Jag vet vilka reklamfilmer du menar och jag delar dina åsikter till fullo! Jag HATAR verkligen den där ”sko och modebutiken”. Skulle aldrig överväga att handla där! Och inte heller vill jag köpa någon BB kräm. En annan reklam som jag verkligen stör mig på är den för Panodil zapp (tror jag), då den stackars killen måste ta en panodil för att orka vara med på sin kvinnas ultraljud. För det är ju verkligen killen som har det jobbigast under en graviditet…. Ehh…

    Den enda reklam som jag faktiskt drar på smilbanden åt är den om löständer för hundar. Om jag någon gång hade en hund så skulle jag definitivt ge den löständer haha! 😀

    • Det värsta med den där sko och modebutiken är att jag fick ett presentkort därifrån, på 100 kronor (om man handlade för mer än 500 kronor). Det försökte jag bli av med. Det gick inte! Ingen ville ha det! 😆

      Jag gillar ComBorts reklam även om jag inte är kund där längre och bilreklam brukar jag gilla, men det är för att de flesta är snyggt gjorda och jag gillar bilar haha!

Kommentera

