Saker som förundrar

Det finns få saker som irriterar mig så mycket som telefonförsäljare (skulle vara folk som inte vet vad en blinkersspak är för nåt dårå).

Idag ringde en till jobbet (fejkat namn och företag) –

”Heeej! Det här är Greta på HallåHallå! Jag skulle vilja prata med den som är ansvarig för telefonin på företaget!”

Jag vet ju vartåt det barkar så jag försöker vinna tid.

”Mobil telefoni eller vad? Vi har delat upp det”

”Åh men åååh! (Låter som jag precis visat henne en bild på jordens sötaste bebis)  Den som har hand om er växellösningar”

”Mmm, det är jag, men vi har ett system vi är mycket nöjda med så v… 

”Ååååh vad härligt! (Nej. Det är fan inte ‘härligt’, det är ett jävla aber att vara ansvarig för det ska du veta!) Jo jag ringer ju från HallåHallå! (Ungefär som att aaaallla vet precis vad fan de pysslar med) och vi har äääntligen lanserat vår nya växellösning och det är sååå…..”

Jag avbryter. Låter säkert som en jävla kärring men det skiter jag i, jag har inte tid.

”Jomendu… jag sa ju precis att vi har ett system som vi är mycket nöjda med och…”

”Men hur länge har ni avtal med de då?”

”Så läääänge vi vill!” Jag ler. Hon hör det nog, tar sats och plockar fram sin allra käckaste jag-är-inte-alls-ledsen-att-jag-förlorade-en-potentiell-kund-nyss-röst:

”Jamen då får du ha en superbra dag!”

Jag hinner inte ens säga ”Hejdå” innan hon lagt på.

Det jag blir så förundrad över är –

Vem fan utbildar dessa människor?

Hur klarar de av att sitta hela dagarna och låta så där uppåt och vara hejsan och tjena med alla de ringer till?
(Tips till alla telefonförsäljar-tränare; Det är det värsta som finns, när en okänd människa, som dessutom vill lura på mig nåt jävla skit jag inte vill ha, låter som om vi känt varandra i över tio år. NEJ!
NEJNEJNEJNEJNEJNEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!! Ajjabajja! Bort!)

Får de någon slags terapeutisk hjälp via sitt jobb? Jag menar, de måste ju få väldans mycket skit hela dagarna så… tja… det vore ju schysst om de kunde få lite stöd från arbetsplatsen. Men som jag förstått det så är såna där säljjobb otacksamma på både det ena och det andra sättet.

Så.

Det var bara det jag ville.

Tjabba!

Kommentarer till: "Saker som förundrar" (4)

  1. ullebengtsson sa:

    Preaching for the choir 🙂

  2. Nemos matte sa:

    Telefonförsäljare är ett djävulens påfund! 😉 Fast samtidigt tycker man ju lite synd om dem, det måste vara ett hemskt jobb… INGEN blir ju glad när de ringer..!

Kommentera

