Hur beter du dig?

Egentligen?

Jag tycker det är jätteintressant hur människor beter sig. Visst, ibland får jag tokspel på folk, och även mig själv, men ofta kan jag se det objektivt även om det är jobbigt.

Jag har som sagt en chef som är tja, inte så bra. Så kan man säga.

Den här människan har en förmåga att vara väldigt ombytlig och jag avskyr att inte veta var jag har folk. Tycker inte om när de växlar beteende och sätt från timme till timme.

Tror det går ända tillbaka till barndomen det där, att jag vill veta var jag har folk.

Växte upp med en alkoholiserad far och allt vad det innebär. Nykter – lugn, snäll, rolig. Onykter – Irrationellt beteende, hotfull, ångestfylld.

Sen hade jag en chef för typ 14 år sen som fick mig att må så dåligt att jag rasade 20 kilo i vikt på mindre än ett år. Hon var riktigt läskig. Min kollega, nästan färdig psykolog, bekräftade mina misstankar om chefen – Psykopat. Noll kul.

Jag brukar jämföra henne med min nuvarande och tänka att, den här nya inte är så farlig ändå.

Men ändå, det är ganska jobbigt att ständigt bli misstrodd och övervakad utan någon som helst anledning. Jag jobbar mina timmar, sitter inte och fikar eller tar långa luncher. Känner mig orättvist behandlad eftersom jag vet flera på jobbet som faktiskt fuskar med tiden. T ex kommer insläntrandes vid tjugo över 8, sätter sig och fikar, jobbar lite, tar över en timmes lunch, jobbar lite, fikar en halvtimme, jobbar lite, går hem strax efter 16.

Men det är ju skillnad på folk och folk, det vet jag ju. Anar att det är så på de flesta arbetsplatser men ändå.

En sak vet jag i alla fall, blir jag (eller rättare sagt min tidrapport) ifrågasatt en gång till, då ska jag ställa frågan rakt på sak till chefen. Fråga vad i hela världen jag gjort för att bli så vansinnigt misstrodd. Det torde bli ett intressant svar.

En annan grej som irriterar mig är folk som baaaaara gnäller, hela tiden. Ungefär som jag gör nu 😉 Gissar att det irriterar mig eftersom jag själv har ganska lätt att gnälla. Men det är skönt att göra det. Ibland. Fastnar man i gnällhjulet är det svårt att ta sig därifrån.

Vad irriterar ni er på hos människor och deras beteenden?

Kommentarer till: "Hur beter du dig?" (2)

  1. Nemos matte sa:

    Gnällspikar är nog en av de värsta sorterna… Hade en kollega för några år sedan som var expert på att se ALLT ur en negativ synvinkel (är själv född pessimist, men där låg man i lä!), och som dessutom konstant ansåg sig utnyttjad av arbetsgivaren. Nu ska det sägas att vi hade en väldigt snäll och trevlig chef och 12 av 13 anställda trivdes på jobbet och tyckte att det var rätt ok att en viss arbetsinsats förväntades i utbyte mot lönen… 😉

    Men kollegan hade nog definitivt fastnat i gnällhjulet, ja.

Kommentera

