Som jag känner igen mig!

Just det här med axelryckningar ”Jaaag vet inte!” Läkare som inte vill ta i en med tång för att de inte vet vad som är fel.

Och prestigen, den här jävla prestigen som vissa läkare sätter i att leka gud. Fy fan! En läkare som så fullständigt nedvärderar och faktiskt pissar på en människa i nöd, de SKA anmälas.

Ängsgårdens vårdcentral borde fan skämmas! Hela jävla bunten! Tycker det är pinsamt illa att Västmanlands Landsting pissar på en patient som med all tydlighet behöver hjälp. Skämmes tamejfan! (Skrev VäRstmanlands först. Passande, inte sant?)

Det där har jag också hört, ”nä, EDS kan du inte ha, det är så ovanligt så det är ingen idé att skicka nån remiss”. Kort fråga då – OM en sjukdom existerar, och patienten uppfyller fler kriterier än hälften, borde man då inte fundera över möjligheten att det KAN vara så. Uteslutningsmetoden någon?

Mmm, just det, det där med helhetssynen ja. Det är tydligen jättesvårt för dagens läkare (dock inte alla).

Vad är det för fel? Pengar? Prestige? Vad fan är det som händer? Tycker det verkar vara en röd tråd i vården nu för tiden, ”vet du inte vad det är för fel på patienten, kostar det för mycket, är det för komplicerat?” – Säg nej. Spara pengar – offra liv.

Jag har skrivit det förut, att jag blir mörkrädd för den här hetsen att spara pengar i vård och omsorg samtidigt som man offrar liv. Eller åtminstone lämnar patienter förvirrade, förtvivlade och hjälplösa.

Så. Är det bra med en Arg doktor? Jo. Faktiskt. Även om jag blir så oerhört arg och ledsen så är det bra att gemene man får upp ögonen för hur det ser ut för patienter som inte har de här vanliga diagnoserna.

Å andra sidan är det nog inte så troligt att folk som inte är sjuka på ett eller annat vis, ens kollar på en arg doktor som jobbar häcken av sig för att patienter ska få den vård de har rätt till i Sverige.

Eller vad tror ni?

Kommentarer till: "Arga doktorn – arga patienten" (10)

  1. ullebengtsson sa:

    Läkare erkänner utan omsvep att de inte hört talas om min sjukdom 🙂

    • Vaa? Men…. eh..? Jag har fått för mig att du har MS (kanske är ute och seglar nu) men näe, jag blir fasen inte förvånad över nånting numer…

  2. Näh det är så ovanligt att folk bryter armen att det kommer inte du göra heller. Vilket konstigt jävla resonemang!!

    • Jag menar det. Skulle inte förvåna mig om det lät så på nån obskyr liten vårdcentral nånstans… shit liksom..

      • En bekants dotter drogs ju med symptom 1,2,3. Efter två (?) års kamp där bekantingen var ”den där besvärlige” kom en gammal överläkare med påståendet ”är nog xx”. Dåååå säger resten av vården plötsligt ”jamen xx, typiska symptom är ju 1,2,3″…

      • Men herregud! Det är ju helt vansinnigt att en del läkare kan vara så inkompetenta!

  3. Kan inte annat än hålla med!
    Sjukvården är kass i många avseenden :/

  4. Nemos matte sa:

    Jag har velat se Arga doktorn men tyvärr inte haft tillfälle ännu, och SVT Play funkar inte med min kassa uppkoppling… 😦 Men visst, även vi som inte är sjuka tycker att ämnet är både intressant och upprörande!

    (Inte sjuk, förresten… enligt min tandläkare finns det ingen som är fullt frisk – bara sådana som ännu inte är tillräckligt utredda. 😉 )

Kommentera

