Saker jag inte förstår

Igår hade jag ett riktigt klurigt inlägg i skallen. Om jag kommer ihåg det nu? Nä.

Varför jag inte skrev inlägget när jag ändå hade det i skallen?

För att jag låg i sängen och var tre millisekunder från att somna. Därför.

Varför är det så? Jag fattar inte.

En annan grej jag inte fattar är varför föräldrar säger åt barnen att de måste ha cykelhjälm på sig, samtidigt som de själva inte verkar bry sig nämnvärt om att deras barn kan få en hjärnskadad  förälder vilken dag som helst. Alltså, de här som cyklar med sina barn. Det är de jag tänker på. De som sätter barnet i en sån där stol bakpå cykeln, trycker ner en hjälm på skallen på de och spänner fast de. Sen sätter de sig på cykeln och trampar iväg. Utan hjälm på huvudet. Så klart. Man vill ju inte förstöra frisyren.

Nej. Självklart inte. Man vill ju hellre utsätta sig för att spräcka skallen och låta ungen växa upp med bara en förälder om det vill sig illa.

”Men jag cyklar jäääättebra!”

Ja du ja! Men alla bilar, andra cyklister, lösspringande hundar eller enarmade krokodiler och handgranatförsedda ninjor… DE tänkte du inte på?! Nä.

Folk som uttrycker sig med ”Gör som jag säger, inte som jag gör”, de ska fan inte ha barn. De ska inte vara chefer heller.

Det är det som är grejen. Lead by example, heter det på engelska.

Och grejen med ungar är ju att de inte gör som du säger, de gör som du gör. Dessutom, varför förvirra det stackars barnet som gärna frågar varför?

När det gäller chefer så förlorar du sjukt mycket trovärdighet om du kräver av dina anställda att de ska redogöra för varenda minut av arbetsdagen medan du själv kommer och går som du vill och ibland inte ens dyker upp. Utan att tala om för någon var du är eller när du kommer tillbaka.

Just saying.

Lead by example.

Kommentarer till: "Saker jag inte förstår" (2)

  1. Cykel gullan sa:

    Hej! Ja som ditt inlägg visar kan vi vara hur skickliga som helst på att cykla men vi kan ju inte styra över andra trafikanters beteende. För mig är cykelhjälmen en självklarhet. Däremot kan min 14 årliga dotter bli sur när vi ska ut och cykla så att jag själv måste sätta på henne hjälm och reflexväst. Satte jag inte själv på mig samma saker skulle jag inte kunna förklara att det är för hennes eget bästa och att vi har dom reglerna i familjen.
    Hoppas det blir vanligare hos andra föräldrar snart

    • Hej! Tack för kommentaren!
      Jag var likadan när jag var fjorton (för en sisådär tvåhundra år sen), men när jag åkte skateboard… då hade jag minsann både hjälm och handledsskydd på av nån konstig anledning.
      Hoppas också att fler föräldrar gör som du, särskilt med tanke på hur pass mycket mer aggressiv trafiken är nu för tiden.

Kommentera

