”Ja jag förstår det”

En inte helt lyckad kommentar att droppa som svar när patienten ifråga säger att –
”Doktorn ville visst att jag skulle göra det här så fort som möjligt”.

Man ba’ – ”Förlåååååååååt?! Eh…? Va?”

Var ju liksom nojig redan innan så… Men äh, det är ju inget, det har jag ju redan bestämt.

Och jag har ju gjort MR skalle tidigare, så jag vet ju hur det är. Men alltså, maskinen de har på Ersta är annorlunda än den på mammas jobb och på lunchen hade vi pratat om just det här ”röret” man åker in i. En del kollegor stressade upp sig och höll på. Jag bara skrattade åt de.

Tills jag låg där och var på väg in i röret, då plötsligt fick jag ”klaustrofobi light”… Men jag tänkte att om jag håller på och stressar upp mig så kommer jag aldrig därifrån haha! Och det går faktiskt mycket lättare om man blundar. 🙂

Det gick ju bra. Tills det var dags för kontrast. Alltså, sjuksköterskan hade ju sagt att det inte var jod i det men ändå…  Lilla Fröken Stiss-Fia stirrade upp i röret bara för att kunna se om det blev svart helt plötsligt. För blir det svart, då har jag slutat andas och då måste jag trycka på larmknappen. Logik på hög nivå.

Jag fortsatte andas men kände mig väldigt yr och konstig. Mamma och jag kom fram till att jag inbillade mig bara. Jepp. Det är så vi rullar haha!

Hade ju en kanyl i armvecket också och jag är sååå glad att jag inte är stickrädd. Tjejen som stack mig sa att hon ofta sticker fel när folk har så fina stora vener som jag har… Man ba’ – ”Mmmm men tack hörrö”

Nu har jag en jättefin stor, rödlila och skitöm bula i armvecket. Käckt värre.

Jag skulle kunna visa den men nä, ni har sett såna bulor förut ju haha!

Återbesök till Dr Bra på måndag. Då får vi se vad som ska göras här näst.

Och alltså, jag har alldeles fantastiska kollegor som ställer upp och täcker för mig på jobbet när jag är borta så mycket nu. Gissa om mitt kompsaldo krympt i en rasande fart..?

Kommentarer till: "”Ja jag förstår det”" (4)

  1. Skönt ändå att få det gjort.

  2. Nemos matte sa:

    Hon menade nog att det är förståeligt att man som patient vill ha svar så fort som möjligt, gissar jag. Hoppas på bra besked på måndag! 🙂

    Jag har gjort en MR på ryggen för en del år sen, minns att det var rätt trångt där inne i röret, ha ha!

    • Ja antagligen 🙂 Jag hade ju en jädra tur som gjorde som Dr Bra sa och ringde om en återbudstid. Men det är bra att det går fort, så vi snabbare kan komma fram till varför jag är så himla trött jämt. 🙂

      På mammas jobb har de en bättre maskin, den är öppen på sidorna så man slipper åka in med huvudet före i ett rör. Känns mindre klaustrofobiskt då tycker jag 🙂
      Den här kändes som att bli instoppad i ett trångt, ogenomskinligt rör bara haha!

Kommentera

