Jag har tagit upp det förut (om det nu var i den här eller i hockeybloggen) men det här med kvinnor och män och bilkörning….

Lady Dahmer skrev ett inlägg ”Varför kritiserar du kvinnor?” Jag kommenterade. Och fick en ilsken kommentar tillbaka. Samma person skrev också om att det är en myt skapad av män att kvinnor kör dåligt. Det kaaan ju vara så att den här anonyma kommentatorn är ett litet troll men jag kände mig ändå manad att utveckla mina tankar en aning.

Mmm, det är en sanning med modifikation.

Kvinnor och män kör dåligt på olika sätt. Punkt.

Kvinnor (jaaaa, jag generaliserar) kör ofta osäkert, är ouppmärksamma och verkar ibland inte ha koll på skyltar över huvud taget. De beter sig helt enkelt irrationellt.

Män (jaaaa, jag generaliserar) kör ofta för fort, aggressivt (tror ytterst få kvinnor är ”rumpsniffare” och ljustutare) och skiter fullständigt i heldraget och spärrområden.

Vilken grupp är farligast i trafiken då?

It’s not the fart that kills, it’s the smäll.

Jo. Men en smäll i 45 km/h genererar i plåtskador medan en smäll 130 km/h resulterar i förestående begravning (lång sjukhusvistelse om en har sån tur).

Osäkra och ouppmärksamma förare ställer större krav på omgivningen och är ett enormt stort irritationsmoment. Aggressiva förare som skiter i trafikregler utgör ett större hot då farten är högre och marginalerna mindre.

You do the math liksom.

Och var får jag de här uppgifterna ifrån då?  Tja, egen erfarenhet. Jag kör dagligen i Stockholmstrafiken och stör mig på minst fyra stolpskott varje resa av olika anledningar (se ovan). Eftersom jag kört i minst tio år i den här trafiken kan jag med säkerhet konstatera två saker –

1. Kvinnor och män kör generellt bra men idioter finns i båda grupper och

2. Det har jävlarimig blivit värre med åren.

Kommentarer till: "En gång till då – Kvinnor och män i trafiken" (7)

  1. Instämmer rätt av!

  2. Och JÖSSES vilken kommentar du fick. Det var en som troligen inte alls förstod vad du menade.

  3. Min erfarenhet är att kvinnor (mest 40+) är sämre på att backa och navigera runt på parkeringsplatser. Nästan varje tripp till stormarknaden resulterar i att vi får parera snabbt för att inte bli påbackade av en bilist. Och det är alltid kvinnor. Alltid.

    Fast man får verkligen passa sig för att uttala sig om sådana saker. Jädrars vad det retar upp en del människor (= kvinnor). Jag säger inte att kvinnor alltid är sämre förare än män, utan det är som du beskriver – vi är dåliga på olika saker (och bra på olika saker!).

  4. Nemos matte sa:

    Enligt min erfarenhet så låter kvinnor oftast sina män köra och får därmed mindre rutin, dvs blir mer osäkra osv. Jag har alltid kört själv, några tusen mil/år i alla tänkbara väder och väglag så… bakom ratten är jag en karl, ha ha! Men jag försöker hålla mig till trafikreglerna… 😉

    • Precis! Varför gör de så? Har en person i min närhet som låter gubben köra. Jämt. Frågade vad hon skulle göra om hennes gubbe typ bröt benet. Svaret – ”Då ringer jag barnen…. eller dig!” Johoja…
      Jag älskar att köra bil! Fattar inte att inte fler ser tjusningen i det 🙂

Kommentera

