The plot thickens

Typ så.

Gissa vem som sover så bra att om det skulle sättas betyg på sömn skulle hen få ett stort jävla MVG?

Jepp.

Yours truly.

Sömnläkaren var dock väldigt bra, även om hon inte hade den blekaste om vad Ehlers-Danlos är för något, och förklarade och vi diskuterade vad som kunde vara orsaken till min trötthet. Jag ska egentligen sova en timme mer än jag sover, eftersom jag är kvinna (vi behöver tydligen 8 timmar, män 7) och så fick jag power-nappa en kvart när jag kommer hem. Bra så. 🙂

Hon frågade NÄR jag har ont i kroppen pga EDSen. ”Jämt” sa jag, en aning förvånad. Ofta frågar de när det gör MEST ont, inte när. Alltså jämt. Det är som ett konstant surrande i hela kroppen, 24 timmar om dygnet. Ibland är det mer, ibland mindre, men aldrig helt smärtfri.

Det hon föreslog var att Dr Bra skulle skicka en remiss till en smärtklinik, en bra en, så jag får väl säga till honom att inte skicka mig till den i Nacka. Finns en som ligger ungefär en kvart ifrån jobbet, det vore smutt (för den ligger även väldigt nära IKEA hähä!)

Hon pratade om morfinplåster, så jag skulle slippa den där konstanta värken och då bli lite piggare och sen, när jag har blivit piggare då kanske jag kan börja träna ordentligt igen. På gymmet. SOM jag har saknat det!

Känns skönt faktiskt, på ett sätt, att det är EDSen som är boven. Nu är det alltså adekvat smärtlindring som gäller, så jag kan jobba mer effektivt och börja träna igen 🙂

Kommentarer till: "The plot thickens" (8)

  1. Vill inte va en buzzkiller, men alltså.. morfinplåster. Det är bland det värsta man kan ge sig in på som EDSare. Har du inte läst vad EDS-mamman har att berätta om sina erfarenheter? (http://edsmamman.blogspot.se/) Man startar bara upp ett beroende som blir halvt omöjligt att bryta längre fram. Morfin är i mina ögon bara till för akuta smärttillstånd och som palliativ smärtlindring. Du är ung och kommer ha din sjukdom i hela ditt liv, vilket betyder att du skulle vara tvungen att ta morfin resten av livet. Känns inte helt genomtänkt! Detta kanske låter taskigt men jag tänker vara brutalt uppriktig med dig eftersom jag bryr mig. Ja, så ligger det till. Kram!

    • Har inte läst EDS-mammans erfarenheter, ska göra det innan jag ska till Dr Bra.
      Mmm, är det så illa tvivlar jag dock på att han vill ge mig det ens om jag bad om det. Missbrukargener vettu. Vägrar gå den vägen genom livet. Nä. Då har jag faktiskt hellre ont.
      Gilla läget, jag kommer bli proffs på det snart haha! 🙂
      Kram! Och tack för att du är brutalt uppriktig, jag gillar’t!

  2. Om du har missbrukargener så ska du hålla dig långt borta från morfinplåster. Känns som rysk roulette, fast med ett fullt magasin.. Det finns andra sätt att lindra smärta. Eftersom din smärta är kronisk så måste man tänka väldigt långsiktigt. Det är ingen idé att påbörja någon behandling som du inte kan ha under en mycket lång tid. Annars blir du besviken om det fungerar och du sedan måste avbryta det hela. Och vem är sugen på att behöva ta metadon och få opiatabstinens ovanpå alla andra besvär man redan har?! Jag tycker inte du ska ge upp tanken på att kunna träna på gymmet igen. Det handlar om att börja väldigt försiktigt och testa max en eller två övningar till att börja med. Annars blir det så svårt att utvärdera vilken övning som var bra och vilken som var dålig. Ta hjälp av en sjukgymnast eller liknande för att komma fram till vilka övningar som kan vara aktuella. Min erfarenhet är att övningar som är för repetitiva nöter mer. Det som fungerat mest är övningar som är så naturliga som möjligt och som involverar så många muskelgrupper som möjligt (googla på Funktionell träning).

    • Har läst EDS-mamman nu… Ska hålla mig så långt bort från det där skiten som möjligt!
      Kanske kan börja simma igen, det är vansinnigt skönt 🙂

  3. appropå smärtlindring, de har uppe i skogarna i Norr & ja även söderut faktiskt börjat ge Metadon som smärtlindring i mindre doser , i stället för morfin.
    Å många med morfin får byta till metadon för det kan man få i så pass låga doser att de hjälper ändå.
    Förr var ju metadon mer ett preparat för att få folk ur just ett missbruk.
    Eds mamman har om jag inte minns fel vad hon berättade, just metadon i stället för plåstren nu.
    Men många är också de eds patienter som inget annat kan äta .än just morfin & får då äta de livet ut eftersom de inte finns någon högre gräns på morfin intaget.
    Kravet de har är dock att du inte ska känna dej hög & hela tiden har en viss liten ynka nivå av smärta.
    MEN oavsett vad du börjar äta eller inte,så ska du tänka på att syntetiskt morfin ( tex.ketogan,tradolan,tramadol, citodon osv ) är värre än vanligt morfin som (som tex.plåster,morfin, oxycodon, oxycontin, oxynor,dolcontin osv ) , varför ??
    För att det syntetiska morfinet har man lättare (vetenskapligt bevisat ) att bli beroende av.

    Ha en fin helg

    • Citodonet tar jag bara när jag ligger på 8-9 på smärtskalan, för att funka. Den där smärtan som ligger och surrar hela tiden och den där som ligger på 6-7 vissa dagar och som koncentrerar sig på vissa kroppsdelar i taget bara, det är den jag vill bli av med. Och då vågar jag inte peta i mig Citodon, just för att jag är så rädd att bli beroende.
      Får se vad min husläkare säger och om han skickar remiss till den smärtklinik jag vill 🙂
      Tack för kommentaren!
      Trevlig helg!

  4. Nemos matte sa:

    Tja, man får väl gratulera dig till din supersömn! 🙂 Men vad märkligt att sova så bra och ändå vara så trött… orättvist, liksom. Eller vad man ska kalla det.

    Hoppas du får hjälp på smärtkliniken!

Kommentera

