Vart kommer du ifrån?

Ja, det frågar Elaine. Jag svarade. Två gånger. För det är lite så jag funkar, jag tänker ibland ett steg i taget.

Min andra kommentar ser ut så här:

Jag frågar ofta folk var de kommer ifrån, för att jag är nyfiken på de som människor, inte för att på något sätt döma de. Vad är det för inställning egentligen? Att en fråga om var man kommer ifrån skulle vara dömande?
De gånger jag varit utomlands frågar folk (som hört mig prata engelska), om jag är amerikanare, men nä, jag bara pratar så. När jag varit i länder där vi blekansikten är minoritet får jag också frågan. Jag tar inte illa upp, men det kanske är skillnad på att turist och inte vara turist?
Jag är nyfiken nu bara, hoppas ingen tar illa upp, men är det rasistiskt att fråga var nån kommer ifrån? Varför?

Och så började jag tänka lite till. Har jag ens rätt att ställa en sån fråga. Jag är ju vit. Och svensk. Och det enda förtryck jag råkar ut för är det att jag är kvinna och det kan ju vara en jävligt frustrerande situation bara det.

Men jag vet ju inte, egentligen, hur det är att se ”osvensk” ut. Har jag då rätt att tycka?

”Neeeej!” kommer somliga skrika.

Jag tror det är ungefär samma människor som skriker om att jag inte har någon rätt att yttra mig om barn eller hur de ska uppfostras för jag ”har ju minsann inga!”

Men jag vet inte. Faktiskt. Jag bara tänker just nu. Svaren kommer väl så småningom.

Kommentarer till: "Vart kommer du ifrån?" (2)

  1. Nemos matte sa:

    Ok, nu kanske jag sticker huvudet i ett getingbo…

    … men vore det inte jättekonstigt att INTE fråga? Alltså om det är en person man på ett eller annat sätt blir bekant med.

    Ska vi låtsas att vi inte märker att vi ser olika ut? Det gör vi ju! Har det inte gått för långt om vi inte längre vågar vara nyfikna på andra människor av rädsla för att bli beskyllda för rasism?

    • Jag håller faktiskt med dig. Det är ju liksom inte hudfärgen i sig man är nyfiken på, det är ju människan. Och om jag frågar en person som är vit så är det inte en jävel som reagerar på att jag frågar var hen kommer ifrån.
      Men det är så tyvärr, folk har svårt att skilja på sak och person. Jag har blivit kallade rasist många gånger (ofta av andra vita) för att jag ifrågasatt någonting som på något sätt involverar människor som inte är kritvita i hyn. I slutänden blir det ju så att jag tänker mig för, och så vill jag inte ha det. Jag vill tycka, tänka och fortsätta vara nyfiken och frågvis, men alla åsikter kan tydligen vridas om och bli rasistiska bara man vill…. Märkligt.

Kommentera

