Hopp om framtiden

Det var ett tag sedan jag såg det här men det sitter kvar på näthinnan…

Klockan börjar närma sig fem på eftermiddagen, luften är så där lagom kylig med sina tre minusgrader och det blå mörkret har sänkt sig över området.

Nedanför backen till mitt hus ligger en grusplan där det på sommaren spelas knattefotboll oftare än jag kan räkna. Nu på vintern har vaktmästaren från fotbollsklubben vattnat en liten isbana i ett av hörnen på den och där åker de, barnen och deras föräldrar. Så även idag.

De är fyra barn och en vuxen, två av barnen skjuter en orange bandyboll mellan skorna de lagt upp som målstolpar, de andra två jagar varandra under höga skratt och lika höga skrik av glädje. Plötsligt ser jag ytterligare ett barn. Hon sitter på utkanten av bänken bredvid isbanan, svänger med fötterna och tittar ner på sina rosa stövlar. Jag vet inte vad sanningen är, jag gissar bara nu, men jag får för mig att hon sitter där för att hon inte har några skridskor. Hon är bara där för att hennes kompisar ville åka, men hennes mamma eller pappa har inte råd att köpa några skridskor till henne, så där sitter hon. Och fryser.

Undrar hur länge hon suttit där? Jag går långsamt, hunden vill nosa och att jag ska kasta Frolic i snön som han får leta efter. Minuterna går. Flickan sitter kvar, svänger med benen, tittar upp mot sina kompisar ibland men sitter mest med huvudet nedböjt.

Plötsligt åker ett av ”bandybarnen” fram till henne. Han har en liten pulka i släptåg och säger något. Hon sätter sig i pulkan och pojken åker med kraftiga tag över isen, tvärstannar och svänger runt pulkan så den gör en snurr på isen runt honom. Flickan skrattar så hon skriker. Han gör om samma sak igen. Och igen. Och igen. Sen tar ett annat av barnen över. Nu leker fem barn på isen och ingen utom den vuxne tittar på från sidan.

Jag såg aldrig att den vuxne i sällskapet sa något till nåt av barnen, och jag vill gärna tro att pojken kom på idén att inkludera flickan i leken alldeles själv, så ja, det finns hopp om framtiden.

Man ska bry sig om varandra.

Kommentarer till: "Hopp om framtiden" (3)

  1. Vilken härlig historia!

  2. Nemos matte sa:

    Så underbart! 🙂

Kommentera

