Alltså, jag har stört  mig på den där reklamen ända sedan den började visas.

Varför?

Därför att de får tjejen att se så inihelvete korkad ut. Eller korkad och korkad, naiv.

Hon ser ut som om vem som helst skulle kunna lyfta upp henne, bära henne till en mörk gränd och tja, göra vad de ville med henne.

Är det något att sträva efter? På riktigt?

Tjejen i reklamen heter Barbara Palvin och är 20 år gammal, gillar fotboll och att sjunga men hon blir förminskad i reklamen känns det som. Å andra sidan är det nog svårt (omöjligt?) som 20-åring att säga nej till ett så stort gig som L’Oreal.

Lolita-idealet igen. Det stör. Tjejer ska vara söta och oskuldsfulla och hålla käft. Ungefär så känns det.

Vem går på sån här reklam då? Gissa. Unga, osäkra tjejer som inte vill något annat än bli omtyckta, oavsett hur det tar sig i uttryck.

Det är synd tycker jag. Har samhällets hets gjort att föräldrar inte har tid eller ork att stärka sina barn att bli starka individer? Eller går det ens att skrika sig hörd genom mediabrusets flodvågor?

Jag vet inte, jag har inga barn men jag inser ju att det samhälle jag var tonåring i, inte alls är lika utseendehetsigt som det idag.

Lördagstankar…

 

Kommentarer till: "Miss Manga mascara man ba’ va?" (4)

  1. Nemos matte sa:

    Pinsamt nog vet jag inte vilken reklam du menar… men jag ursäktar mig med att jag inte ser så mycket på TV. 😉

    Men jag tror också att utseendehetsen är värre idag än när en annan växte upp…

  2. Håller med dig helt och hållet, otroligt irriterande reklam! Men förstår att Barbara Palvin gör den, hon är ju på väg upp i modellkarriären och det där är ju ett riktigt bra avtal. Men tacka vet jag Cameron Russel och hennes TedTalk: http://www.youtube.com/watch?v=KM4Xe6Dlp0Y

Kommentera

