Jag gör väl som JAG vill!

Människan är ju av naturen egoistisk sägs det men jag funderar på hur det kommer sig att vi är mer eller mindre egoistiska? Vissa av oss har större empati och mindre egoism än andra, frågan är varför, och vilka?

Jag är nästan helt säker på att det har med miljö att göra, hur vi blir uppfostrade och vad för slags människor vi har omkring oss.

Det finns säkert massor (eller bara några) studier gjorda i ämnet men just nu tänker jag bara själv (så egoistiskt av mig 😉 )

Blir ensambarn och barn i välbärgade familjer mer egoistiska för att de tidigt vänjer sig vid att få allt de pekar på?

Eller ja, det finns ju undantag, välbärgade föräldrar som blivit just välbärgade för att de jobbat sig upp från noll eller helt enkelt blivit uppfostrade själva med att ingenting är gratis. Ensambarn som vuxit upp med föräldrar som anser att vill en ha något här i livet får en jobba för det.

Curlinggenerationen kommer nog ses som enormt egoistiska (eller ses redan nu?)

Ska det göras något åt det eller kommer de bli varse själva förr eller senare? Jag vet inte, men jag gissar på det senare. Rätt som det är funkar inte taktiken ”jag ska ha, ha och ha” och de stöter på patrull. Göra då? Tja, inte vet jag, jag har vuxit upp med träslev i munnen (jmfr silversked i mun) så att säga. Visst önskar jag att Fru Fortuna kunde svinga sin lyckopendel åt mitt håll och fylla mitt bankkonto till brädden men jag är väl medveten om att jag själv är ansvarig för huruvida mitt bankkonto växer eller krymper.

Egentligen var det nästan inte det jag skulle skriva om, utan mer att ett ex till mig tycker att jag ska sluta flörta med upptagna kollegor (vi stöter tyvärr på varandra då och då i jobbet).

För det första, han har ingenting med mitt liv att göra.
För det andra, jag gör väl som JAG vill!
För det tredje, ingen skada skedd för någon part. En oskyldig flört (själv anser jag att jag bara är mitt vanliga charmiga jag) är ingenting annat än det och om jag får gissa så livar det upp både min och ”offrets” vardag (annars skulle de för fasen inte flörta med mig! Hallå liksom…)

Sådär, nu ska jag jobba igen. Eller ja, försöka se ut att vara jätteupptagen och jobba så lite som möjligt, jag är nämligen helt slut!

Nemos matte hade ju rätt, skulle stannat hemma en eller till och med ett par dagar till… jag är slut som artist!

Ha en skön helg!

Kommentarer till: "Jag gör väl som JAG vill!" (2)

  1. Nemos matte sa:

    Intressant inlägg! Tror inte att det beror på om man är fattig eller rik, utan mer på hur man blir uppfostrad… alltså det finns ju rika som är empatiska och fattiga som är egoister. Curlinggenerationen kommer nog att kraschlanda förr eller senare…

    En oskyldig flirt (så länge den är just det) piggar upp vardagen. Kör på bara! 😉

    Ha en underbar helg!

    • Kloka ord! Mmm, curlinggenerationen ja… kraschlandning in the making 🙂

      Det är trevligt och man får ju vara lite uppmärksam på hur den andre reagerar så man inte kliver över nån sorts gräns liksom 🙂

      Det samma till dig! 😀

Kommentera

