Det var fullt ös på en hel del bloggar igår om Blondin-Bellas ”anti-feministiska” text, idag är det nya bloggare som skriver, det twittras och facebookas om Bellas oförmåga att inse att hon inte varit vatten värd om det inte vore för feminismen.

Ja. Feminismen är skitviktig. Och har gjort väldigt mycket bra för samhället, vi har också en lång väg kvar att gå.

Men!

Tycka vad man vill om Bellas åsikter, hon tycker ordet ”hen” är puckat, hon skulle aldrig sätta på sin son en klänning och rackar ner på feminister rent generellt med att skriva

”…feminister är ett gäng kränkta vita medelklass-kvinnor sittandes med rödvin runt ett bord och hittar på frågor att strida för…//”

Men hon får tycka så. Även om en och annan tycker hon borde hålla käft och vara tacksam.

Jag blir dock fundersam över är om det är värt energin, att attackera en specifik människa som inte verkar vilja se feminismen i ett större perspektiv och utan fördomar?
Ja, hon tycker så. Ja, det är okej att tycka att hon är ute och seglar.
Det är helt okej att tycka annorlunda, man får det. Det som är så tragiskt är att folk hotar, kränker och spyr galla över Bella. Inte okej. En tycker si, en annan tycker så, en tredje tycker de två första är dumma i huvudet.

Vore det inte mer givande att ”omvända” folk i sin egen lilla krets istället för att hacka på en person som är smart nog att provocera fram (ytterligare) en debatt om feminism?
”Många bäckar små” och så en stor flodjävel mitt i alltihop som drar med sig allsköns anti-människor.

Läs mer hos till exempel Egoina eller Lady Dahmer eller Elaine Eksvärd, bara välja å vraka. Sen, om en vill gå direkt till källan, Bella herself (hennes svar på hela debatten finns här)

Jag tänker mycket mer på feminism nu, mycket tack vare Lady D, men i nuläget är det här så långt jag kan sträcka mig i tankebanorna, jag tror nämligen jag kommer få medicin av doktorn i eftermiddag. Hej hå krya på (mig)!

Kommentarer till: "Är det verkligen så viktigt?" (2)

  1. Åh vad jag håller med dej! Jag tycker så klart att Blondinbella har fel men samtidigt känns det så himla konstruerat från hennes sida. Hon vet precis vilka knappar hon ska trycka på och gör det gärna. Det leder till att massor med extra uppmärksamhet riktas åt hennes håll. Okej, klart en ska säja ifrån om en tycker något är fel men detta känns mer som att spela Bella rakt i händerna. Ibland är jag inte ens säker på om hon verkligen, på riktigt, tycker det hon skriver eller om det bara är provokation för extra klick?

Kommentera

