Lagbrott är humor

…enligt Mannerström som svar på den här artikeln (ni kommer häpna!)

– Jag har aldrig upplevt sextrakasserier som ett stort, allvarligt problem. //

Klart han inte har, han är ju man för helvete!
Det tragiska i det hela är att, i kommentarerna till artikeln, finns tjejer som försvarar beteendet. ”Det är så, passar det inte får man byta jobb ju höhö!”

Mmm, verkligen. Jättekul. Höhö!

Jag jobbar också med män i en mansdominerad bransch och jo, visst kan det skämtas på ganska låg nivå ibland, men så fort någon tycker det är för mycket så respekteras det. Förutom en gång när två kollegor hetsade varandra i sexistiska skämt när jag tydligt visade att jag inte tyckte det var okej. Löste det hela med att gå därifrån och sen dess har de inte upprepat det.

Varför ringer Aftonbladet upp en kock som började jobba för över 50 år sen? Varför inte ringa upp en yngre förmåga, med huvudet på skaft och ögonen öppna? Eller finns de inte kanske? Det finns ingen chefskock som är tuff nog att säga att ”jo, det förekommer sån här skit. Varenda jävla dag och jag vet inte hur jag ska få stopp på det”

Jag har ett förslag till alla tjejer och killar som sextrakasseras på sina arbetsplatser –

POLISANMÄL!

Direkt. Skit i att gå till facket, skit i chefen (för hen ser säkert precis allt men väljer att inte lägga sig i) och tänk på dig själv först! Det är INTE okej!

Det var bara det jag ville. Just nu i alla fall.

Kommentarer till: "Lagbrott är humor" (4)

  1. Jag läste och häpnades oxå. Han är en blind gammal get ju!!

  2. Nemos matte sa:

    Har ungefär samma erfarenhet. Som enda kvinna på jobbet får man inte vara pryd om man ska trivas, men mina schyssta kollegor prövar sig fram och kollar av hur jag reagerar och då är det helt ok för min del. På den nivån vi håller oss tycker t.o.m. jag att det är rätt kul.

    Sexuella (och andra) trakasserier är en helt annan sak och inget någon ska behöva acceptera!

    • Precis som hos oss, de testar gränser. Tycker dessutom det blivit bättre sedan vi fick in lite yngre killar som kan balansera upp gubbväldet haha! Visserligen, ”mina killar” kan hamna i nåt sorts pre-pubertalt stadie på fredagar när de är trötta och fnissiga men det funkar att säga till som tur är.

      Exakt! Respekt för andra människor är en självklarhet!

Kommentera

