Fördomar

Jodå, jag har såna. Var ute på lunchen och såg en kille, något överviktig (eller ja, trivselkilon), lång. Med keps på huvudet och öppen täckjacka. ”Loser” tänkte jag, för han såg ut så. Som en sån där kille som liksom är nöjd med sitt medelmåttiga jobb och sin taskiga lön. Han pratade i telefon och här blev det intressant. Sättet han pratade på stämde inte alls överens med min initiala uppfattning om honom. Han lät bestämd, ”chefig” och mer som en framgångsrik snubbe som hänger på Stureplan på helgerna. Mysko.

Fick även träffa två nyanställda idag. Den ena tänkte jag direkt – ”Oskuld” och den andra – ”Bög”.

Inte för att det är fel med något av det, men det fick mig att tänka. För det första har jag med all säkerhet fel (även om det skulle vara underbart att ha en bög på jobbet, skulle röra upp det ordentligt hos homofoberna moahaha!) och för det andra – Hur fasen uppfattas jag!?

Med mina tatueringar och ”o-tjejiga” manér?

Lägg därtill den feta blingringen på vänster ringfinger. Den kan ju lätt uppfattas som att jag är upptagen, eller rättare sagt, det är därför den sitter där.

Började titta lite på mina vänners profilbilder på Facebook och det är en salig blandning –

Beskurna porträtt

Vän med husdjur

Vän med barn

Väns barn

Väns husdjur

Någon typ av omänsklig figur

Fordon

Väns rumpa

Flagga

Jag då? Porträtt, beskuret, visar dock en av mina tatueringar och ser väl ganska ”hård” ut… 😉

Vad säger det egentligen? Visar vi upp det vi är stolta över eller vill vi förmedla något annat?

En del profilbilder får jag ”Hej jag är en människa med humor som gillar att ha kul!”-vibbar av, andra vill visa upp sina barn ”Hej titta vad jag har producerat!” och så de här som vill visa sig från sin snyggaste sida (som jag hehe!) Sen finns det ju variationer i all oändlighet. Jag är med i en del FB-grupper och profilbilderna gör att jag omedelbart skapar mig en uppfattning om personen i fråga. Om de sen skriver något som går precis i linje med den uppfattningen så dömer jag direkt – Jepp. Den personen ÄR så! Sanning.

Skulle hen däremot skriva nåt som går tvärtemot min uppfattning jag fått från profilbilden, tja, då blir det ju lite jobbigt men samtidigt är det en påminnelse om att ”skenet bedrar” 😉

Vad har ni för profilbilder i ert Facebookflöde?

Kommentarer till: "Fördomar" (7)

  1. Klart att man har fördomar! Jag tror att den som påstår sig vara utan ljuger – framförallt för sig själv. Det är vad man gör med fördomarna som är skillnaden!

    Jag tycker att det är kul att få fördomar utmanade, att upptäcka hur tokfel (eller jätterätt!!) jag haft 😀

    I flödet? Hmmm. Bebisar. Husdjur. Fotograf-alster. Seriefigurer. Intressebilder t ex instrument eller bilar.

    Men jag lägger inte så mkt omdöme i själva bilden, däremot mer i statusuppdateringarna; ååååh min älskade snutteutteplutt jag ääääääälskar diiiiiiggg (kräks). På gymmet idag igen, hej beach 2014!! (grattis till att du är så jälla DUKTIG). Tråkiga insikter/stackars mig/ibland blir man besviken osv osv osv (och då vill du ha SYMPATIER och frågor om vad som häääänt). Och så vidare.

    Ha en fin dag!!!
    Kramar

    • Åh vilken underbart klok kommentar! Gillar särskilt ”Det är vad man gör med fördomarna som är skillnaden!”

      Haha! Jag hatar också såna där statusuppdateringar, ”åh lilla gullebubben snuttefnuttgullegull”, man ba’ – DÖÖÖÖ!! Bara DÖÖÖ! Eller försvinn…
      Såna där negativa statusuppdateringar, som liksom skrivs 9 gånger av 10, de döljs också.
      Tur man kan dölja en del haha!

      Hoppas du får en underbar och skön dag! Kraaamar!

  2. Tror faktiskt att min profilbild på facebook är en bild där jag försökte posa och se snygg ut men min make sa något roligt bakom kameran så jag började asgarva istället. Vet inte riktigt vilka signaler det sänder ut, förhoppningsvis att jag har ett sinne för humor och inte tar mig själv på så stort allvar.

  3. Nemos matte sa:

    Ha ha haa, vilken tur att vi aldrig har träffats IRL! 😆 Vågar inte ens tänka på vilket första intryck du skulle få av mig. 😉

    Undviker FB… helt enkelt inte min grej. Herregud vad jag INTE vill veta hur förbannat duktiga alla andra är… 😉

    • Fast jag vet ju faktiskt hur du ser ut! 😉

      Haha! Det där har jag hört ofta, men jag ser inte det i mitt flöde, men jag tror det beror på vilka människor man valt i livet (och på FB). 🙂 Sen finns ju en bra funktion att man kan dölja vissa vänners statusuppdateringar, vilket jag gjort på ett par stycken pga att det mest bara osar negativ energi från de 🙂

  4. […] (What’s the grej med ringen på ”upptagen-fingret”? Förklaring följer – här) […]

Kommentera

