Gamla minnen

Ibland när jag läser Lady Dahmers eller Elaine Eksvärds bloggar så dyker det upp gamla minnen, såna där som jag trängt undan, för att de inte riktigt passar i mitt nuvarande liv. Varför hänga kvar i destruktiva minnen som inte ger något i mitt liv idag?

I Lady Ds senaste inlägg frågade en BettyB om vad man säger när man får såna där äckliga kommentarer från drägg.

Minnet från gymnasiet slog upp från det där stället mina bortglömda minnen bor.

Det var varmt, det var nästan sommarlov och jag gick med snabba steg mot skolan förbi en byggarbetsplats. Det står ett gäng arbetare och hänger vid staketet. När jag går förbi säger den äldste av den ”Kom hit så jag får provköra och se hur trång du är lilla stumpan?”
Bullrande skratt och kommentarer jag inte hör.

Jag stannar till en halvsekund mitt i ett steg och försöker ta in vad i helvete han sa och plötsligt känner jag hur orden ilsket smiter ut –

”Jag är faktiskt någons BARN!”

Tystnaden som följer.

Jag fortsätter mot skolan och lämnar tystnaden bakom mig.

Mina klasskamrater bara skrattar. För det är ju roligt när en farbror tror han ska få sätta på en sjuttonåring. Ja. Jättekul. Verkligen.

Ner i avgrunden med det minnet. För jag är inte värd mer.

Kommentarer till: "Gamla minnen" (10)

  1. Usch det är så hemskt när gubbar beter sig sådär. Man har ju aldrig nått bra att säga tillbaka för man blir så chockad över det som händer.

  2. Nemos matte sa:

    Fantastiskt bra svarat! Tycker att du ska minnas DET med stolthet, hoppas att de fick sig en tankeställare…

    Helt otroligt hur vuxna människor kan bete sig..!

    • Mmm, det hoppas jag verkligen! Vad tänkte de liksom? Att jag skulle springa dit, dra av mig shortsen och sära på benen eller?! 😯

      • Nemos matte sa:

        Jag blir faktiskt mer och mer förvånad ju mer jag tänker på det… hur fan kan man ens komma på idén att häva ur sig en sådan kommentar?? 😯

  3. Hade en liknande incident för bara några månader sedan, gick förbi ett killgäng och någon ropade något om min rumpa och jag blev så jävla förbannad att jag vände och gick tillbaka och skällde ut honom. Det var många frågor på temat ”vad fick dig att ropa något sådant”, ”vad fan trodde du skulle hända” och ”du är ett patetiskt äckel som ingen vill ha”. Jag tog nog ut ett par års uppsparad irritation på den killen och det slutade med att hans kompisar bad om ursäkt för honom och försökte lugna mig. Lite stolt över det.

    • Underbart! Fy fan vad bra gjort!
      Jag var skitblyg hela skoltiden men just gymnasiet hände nåt… jag var liksom arg. Rent generellt och ibland tog humöret över 🙂

  4. Vilken fantastisk comeback!

    Gubbäckel.

  5. ullebengtsson sa:

    Gubbjävul!

Kommentera

