En dag i taget

Det tar sig. Det är jobbigt men det var jag beredd på. Det som stör mest är att jag är sjukt trött på dagen men har svårt att somna på kvällen, men det ger sig nog.

Jag ska erkänna att jag har rökt, försökte att sluta direkt med den där appen Rökfri men det var för svårt, så jag avinstallerade den och laddade hem den igen. De har nämligen en ”Förberedelsefas” också. Och jag tänkte så här, att jag gillar ju rent generellt att förbereda mig för saker så för ett hållbart resultat är det ju bra att förbereda sig liksom 🙂

Så.

Har jag dåligt samvete för att jag misslyckades nästan innan jag började?

Nä.

Varför?

Därför att jag under de senaste två dagarna rökt mindre än jag gjorde på EN dag tidigare. Och jag upptäckte att det inte är så vansinnigt svårt att låta bli ciggen så det ska gå det här. För jag vill verkligen, även om jag inte lyckades sluta direkt och omedelbart.

När jag sa till mina rökande kollegor att de inte får fråga om jag ska med ut längre sa en av de att ”Ska man sluta ska man göra det direkt, inte hålla på och fjanta med nikotintuggummin och sånt!”

Kanske kunde vara bra att vara lite ödmjuk med tanke på att hen slutat på det sättet och sen… taaa-daaa… börjat röka igen.

Så jag skyndar långsamt och kommer på så sätt få ett mer varaktigt resultat. Gick in på appen nu och dagens övning var att kolla nikotinberoendet. Blev rätt förvånad när resultatet blev ”Lågt nikotinberoende”.

Eh? Jag rökte nästan ett helt paket om dagen (19 cigarretter i ett paket, jag rökte 15-16) ju! Nu har jag rökt 12 på två dagar och varvat med Onico och Zonnic.

Den cigarrett som är svårast att låta bli är inte den första på morgonen, inte heller den efter en kopp kaffe. Nä, den som är svårast att låta bli med är ”natta-ciggen”. Alltså den jag tar precis innan jag går och lägger mig.

Måste fan hitta på nåt annat att pyssla med, för det är en sorts filosofera-lugna ner sig-ritual… hmm…

Jahopp, då kör vi vidare mot nästa steg! Whop-whop!

Kommentarer till: "En dag i taget" (2)

  1. När jag slutade röka så var det tvärt – men det var inte så konstigt. Jag fick en bronkit from hell och hostade upp militärgrönt stenhårt slem som smakade ruttet. Att ha bismak av gammal nikotin ovanpå var inte helt kul… Jag hostade tom till mig en infektion i bröstbenet. Eftersom jag hostade i tio veckor så rökte jag inte på tio veckor, sen var det inte lönt att börja igen. Typ. Samtidigt var jag aldrig nikotinberoende, trots ett packe om dan, för mig var det sysselsättningen.

    Alla har olika sätt att sluta med saker. Min erfarenhet är att så fort jag ska sluta med nåt (tex choklad som är fan så mkt svårare att låta bli än vad ciggen nånsin var!!) så är det det ENDA jag kan tänka på. Jag verkligen fokuserar på vaddetnuär. Snacka selektiv hjärna!!

    Jag tycker du är fantastisk som dragit ner så mycket! Ta den tid du behöver och hitta den strategi som funkar för dig 🙂

    Heja heja heja!
    Kramar

    • Åh fy! Då förstår jag att du slutade på en gång! Nä, efter tio veckor är det ju ingen idé att börja igen 🙂 Bra!

      Exakt! Det är det som är svårast! Jag har inget problem att inte dricka alkohol till exempel, tvärtom, jag glömmer bort att jag har alkohol hemma. Förutom om jag inte får dricka, vid antibiotikabehandling eller så, då jävlar blir jag jättesugen på ett glas vitt eller en whisky…
      Hjärnan alltså…

      Tack så jättemycket!
      Jag vill jag kan jag ska! (Sorry, snodde ditt namn där, men det är ju så bra!)

Kommentera

