Insikt

Det slog mig plötsligt vad som varit fel. Men jag har ingen jävla aning om hur jag ska lära om. Terapeut kanske?

Vad är fel då? Eller vad VAR fel?

Hur jag kom till insikten minns jag inte heller (jag är helt slut i skallen av kursen, det är mangling på hög nivå)

Jag insåg plötsligt att alla mina tidigare förhållanden varit precis likadana.

Det har aldrig varit på mina villkor, bara männens.

Jag har fått stå tillbaka. Mina önskningar. Mina behov. Alltid deras behov och önskningar först. Jag var aldrig värd mer.

Och det kommer långt tillbaka i tiden.

Om jag ser tillbaka förstår jag hur det blev så. Ingen skugga ska dock falla på mor.

Hur kom det sig då?

Farsan alkoholist (”bara” vid den tidpunkten), två barn, varav det ena (jag) snabbt lärt mig att jag fick ordna saker och ting själv. Jag var inte värd uppmärksamheten eller kärleken, så tolkade jag det. Självklart var det inte så. Det var bara det att jag liksom försvann i kaoset av alkoholism, skiftarbete, fattigdom och småbarn.

Så så har det varit hela mitt vuxna liv också.

Jag har fått för mig att jag inte är värd att slösas tid, energi, uppmärksamhet och kärlek på.

Inte så muntert inlägg kan tyckas men det var nåt jag var tvungen att få undan.

Och så var det väl det att jag idag fick en skön massage av en kollega och dessutom fick jag för mig att hans förhållande med sin fru är ett sånt där fantastiskt underbart ett så jag blev nog lite avundsjuk tror jag. Och började tänka.

Har en kompis som också har ett sånt förhållande också (nu vet jag ju inte om kollegan har ett sånt där perfekt förhållande, jag bara antar nu). Ett sånt där som jag vill ha tydligen. Just nu i alla fall. Jag kanske har ändrat mig till nästa vecka, vem vet haha!

Kommentarer till: "Insikt" (10)

  1. Jag är övertygad om att din drömprins finns runt hörnet. Håll ut…

  2. Så bra att du kom till insikt om hur det VARIT förr. Nu kan du förändra hur framtiden ska se ut, det hade du inte kunnat innan du förstod.
    Lycka till!

  3. Men när du väl ser var problemet ligger kan du ju ändra det, nästa förhållande kommer vara mer på dina villkor och det kommer vara bättre!

  4. Passar på att tacka allihop på en gång så – Tack så jättemycket för era ord och input. Ni är underbara! ♡ 🙂

  5. Spännande att komma till insikter – det är alltid lika häftigt (sen kanske de inte är kul alltid…)

    Ingens förhållande är perfekt. Perfekt är en illusion tror jag! Men lika villkor kan man förvänta sig. Jag hoppas du får allt du förtjänar och lite till ❤

    Kram

  6. Bra där! Ibland behöver man granska sina mönster, så att man kan bryta dem. Nästa gång är det banne mig dina behov som ska stå i centrum! Du förtjänar inget mindre! Vi kommer hålla ett öga på dig! 😉

  7. Nemos matte sa:

    Att komma till insikt om vad som är fel och varför är första steget till förändring. Befinner mig ungefär där själv just nu – jobbigt och smärtsamt som fan, men intalar mig att det kommer att leda till något bättre längre fram… och det är vi värda! 🙂

Kommentera

