Kärlekskoder

Har precis kollat Kärlekskoden på SVT. Blev så jädras nyfiken när de två singlarna på jobbet pratade om det i onsdags, sen nämnde Singelblogg programmet på Twitter. Jag var ju liksom tvungen att kolla då ju!

Riktigt intressant på ett sätt men också ”gammal skåpmat” för någon som jag, det där med kroppsspråk är jag ju rätt hemma på vid det här laget. 😉

I ett avsnitt av program 1 var det det här med anknytning. Och jo, jag vet ju att jag har anknytningsproblem, jag vet vad de beror på också. Däremot har jag lite svårt att bryta den här ”vanan”. Vet faktiskt inte ens om jag vill. Eller jo, men jag känner mig ju trygg i det jag vet liksom.

Fan då.

[ganska lång paus]

Googlade lite, kände att jag behövde lite förändring och hej hopp hade jag surfat in på Bokus och beställt boken ”Den mörka hemligheten” av Egil Linde och Dan Josefsson.

Den ska tydligen hjälpa såna som mig… vi som är lite trasiga i kanterna så där…

Boken vänder sig till alla som märker att det är något som inte stämmer när de försöker skapa, eller leva i, nära relationer. Men också till alla vars förflutna på andra sätt hindrar dem från att leva det liv de vill leva.

Den desorganiserade anknytningen kan uppstå när vi utsätts för separationer eller kärlekslös behandling under uppväxten. Även sådana tidiga händelser som vi själva betraktar som bagateller, eller som vi glömt bort, kan ha inneburit ett trauma som utan att vi vet om det styr hur vårt vuxenliv gestaltar sig.

Tja, lite tungt ämne så här en fredagskväll men men, kärlek är ju härligt och vem vet, en dag kommer även jag kunna gå utan att snava på alla mina trasiga kanter.

Kan hända att det kommer ett mer upplyftande inlägg senare ikväll, tjabba!

Kommentarer till: "Kärlekskoder" (4)

  1. Haha, jag har också plöjt Hemligheten i jakt på svaret som ska lösa allt!! Jag tycker den ger en hel del goda insikter om varför man är som man är, men problemet uppstår när man ska försöka vara annorlunda. Minns att jag inte läste klart den, för blev lite frustrerad av just det… Så du måste säga till mig om de på slutet kom fram till något som faktiskt kan hjälpa en att bryta ens vanor! 🙂

    • Eftersom jag är så trött lär det ju ta ett tag innan jag har läst klart men jag lovar att hålla dig uppdaterad. 🙂
      Ska bli väldigt spännande att se vad boken kan ge för insikter.

  2. Samtidigt så är det inressant (tycker jag) att få en ökad förståelse inte bara för hur man är utan också varför. För mig hjälper det där varför till för att dels kunna acceptera hur jag är och dels lättare kunna ändra de egenskaper jag inte gillar hos mig själv.

Kommentera

