Smärta utan hjärta

Ungefär så känns det nu. Eller ja, typ jämt eftersom jag i nuläget planerar att vara singel tills jag blir pensionär.

Och när jag blivit pensionär tar jag första bästa flyg till New York och bosätter mig där några år, sen åker jag hem till Sverige och sätter mig i en stuga i en skog i Dalarna haha!

Men det var ju inte det jag skulle skriva, det var ju mitt vanliga tjafs om smärtan som bor i min kropp. Varenda dag, ingen semester, ingen ro, aldrig en lugn stund så att säga.

Min rygg gör ont. Den har dessutom börjat göra mer ont de senaste veckorna. Känns ungefär lika kul som en gynundersökning.

Upptäckte att jag går bättre ju mindre jag rör på mig (no shit Sherlock! 😉 )

En halvtimmes promenad med hunden är maxgräns numer. Okul värre. Men men, snart är det den 23 juni och då ska jag bli frisk! Eller åtminstone få reda på hur vi ska göra för att fixa det (jojo, jag vet att jag sätter extremt mycket press på läkaren men alltså, ni hajar).

Nä, nu ska jag ta och väcka hunden och ta en kvartspromenad innan jag tar en Citodon och kravlar ner i sängen. Vill vara så pigg jag kan imorgon nämligen, ska dekorera muffins. 😀

Dagens bild från Icanhascheezburger (refererar till att vi EDSare kallas zebror i sjukvården och bland våra gelikar 😉 …)

zebrastuck

 

Kommentarer till: "Smärta utan hjärta" (13)

  1. Usch stackars 😦 Varför zebror?

    Kram

    • Det finns ett uttryck i läkarkretsar som lyder ”När du hör hovslag, tänk häst, inte zebra”. Det är så ovanligt med EDS att våra symptom (dvs hovslag) lätt förväxlas med andra sjukdomar, tex fibromyalgi eller blir bortviftat med att vi är hypokondriker. Hängde du med? 🙂

  2. Ett råd; Gör en del av de saker du tänker till pensioneringen redan nu! Jag hade också planer, men det liksom sket sig p g a sjukdomar.

  3. Håller med Lena. Gör saker du drömt om så fort som möjligt.Har du inte kontakt med smärtklinik så sök dit så du får hjälp mot smärtan.

    Själv vet jag inte riktigt vad som händer för jag blir galet trött så fort jag är aktiv. Hjärnan lägger av och idag är det pest och värre än vanligt. Ska ha ett möte med AF och F-kassan senare.:s

    Jag undrar även hur smärtan känns hos er andra? Min bränner och svider i muskler, bränner och pirrar i nerver och någon form av värk i själva lederna. Mitt brosk i lederna förfaller men det är inte artros. Domnar ibland i ansiktet.

    • Skulle du inte in för utredning? (Eller är jag helt ute och cyklar nu?)
      Skriv upp alla symptom du har när du ska dit, domningar brukar de ju säga beror på nerver som sitter i kläm nånstans och är du överrörlig så kan små nerver hamna i kläm väldigt lätt. Jag har i händerna gissar jag, ett par fingrar domnar ibland nämligen.

      • Ska tillbaka i augusti. Man undrar ju vilket resultat blodprovet har. Lite nervöst så klart. Det är svårt med utredningen för jag är överrörlig i helt andra riktningar än normalt så även den duktiga läkaren på klinisk genetik fick problem att sätta diagnos. Jag följer inte de ramar som krävs för diagnos. Det viktiga är att jag får reda på om jag har ärvt risken för pulsåderbråck. Resten får man lindra så gott det går.

  4. Nemos matte sa:

    Insåg precis att jag mår så bra att jag borde skämmas.

    Skickar över en styrkekram och hoppas att besöket hos neurologen ger något! ❤

    (Förresten… älskar bilden! 😆 )

  5. Trasdockan sa:

    Håller tummarna inför läkarbesöket, hoppas verkligen du får några riktiga svar den här gången!

    Var hos farbror doktorn själv igår och gjorde ultraljud. Vi såg en mycket livlig liten miniperson i min mage. Väldigt häftigt. Om allt går som planerat så anländer den nya familjemedlemmen i början på december. Coolt va?! Det känns visserligen lite bakvänt med tanke på att jag blev pensionär förra året och nu ska ha barn (fast jag är ju visserligen bara SJUKpensionär och nyss fyllda 31 år, men ändå!)

Kommentera

