Mirakelpiller

Okej. Jag kanske var lite upprörd igår, det kanske jag var. Men alltså, precis som att lärare får psykbryt på elever som blivit söndercurlade av sina föräldrar så får jag psykbryt på läkare som (oftast mentalt) ger en nonchalant klapp på axeln och förespråkar antidepressiva piller.

De måste vara nåt alldeles extra speciella de där pillrena för de verkar ju kunna lösa vilka världshälsoproblem som helst!

  • Är du trött? Ta lite antidepressiva piller så mår du bättre!
  • Ont i kroppen? Antidepressiva är smärtstillande.
  • Svårt att gå? Med antidepressiva piller blir benen friska!
  • Problem med talet och minnet? En näve antidepressiva så blir du en bättre talare än Martin Luther King!
  • Yrsel? Tappar saker? Dålig balans? Skakningar? Nemas problemas, ett piller Antidepp så blir det bra serru..!

Vaddå ”ironisk”? Äh…

Är inte alls sugen på att peta i mig såna piller faktiskt, särskilt som jag inte är deprimerad. Och VERKLIGEN inte sugen på att uppleva den ”lilla” biverkningen jag fick sist igen….

Med serotonergt syndrom menas en överaktivitet i det serotoninerga systemet i hjärnan vilket resulterar i en mängd allvarliga kroppsliga symptom. Man kan få extremt högt blodtryck, kraftig hjärtklappning, feber och förvirring. Det finns fall beskrivna som slutat med att man avlidit. Tillståndet brukar vanligen bero på att man på ett felaktigt sätt stimulerat de serotoninnehallande nervcellerna med läkemedel eller genom felaktiga kombinationer av läkemdel. Behandlingen består oftast i att man slutar med det aktuella läkemedlet men i allvarliga fall kan andra åtgarder bli aktuella. Tillståndet är relativt sällsynt.

Källa: Netdoktor, Lars Davidsson – Psykiater, överläkare

Okej. Nu skiter vi i det där!
En och en halv dag kvar, sen seeeeemester!! På fredag kommer Ohana-systern och sen är det bara roligheter (även till banken så att säga, min lön var vääääldigt tjusig den här månaden hähä)!

För övrigt är jag riktigt stolt över att jag lyckades att INTE borra in ansiktet i flörtkollegans mage när han stod så nära nyss…. *nöjd suck* Mmmmm… nomnomnom!

forme

Random bild på söt tvättbjörn bara ❤

Kommentarer till: "Mirakelpiller" (6)

  1. Jag är med ( än så länge) på en grupp som heter Vi som lever med värk. Där ser jag att nästan ALLA äter anti-depp medicin. Jag ifråga satte detta och blev ganska påhoppad! I och för sig kan man bli deprimerad av att gå med värk länge, men jag tycker att läkarna borde se till orsaken först.
    Ta bort värken och deppen försvinner. Tror jag!
    Sen att kalla dåligt väder för orsak till psykiska problem är väldigt fel. Vi som lever med detta blir inte trodda och får höra att ”det går över” eller ännu värre ”ryck upp dig”.
    Stå på dig och begär ”Second opinion”, det har du rätt till! Man måste vara stark för att vara sjuk!
    Kram

    • Exakt! Blir skogstokig på folk som säger att ”det går över” (eh… nä, min sjukdom är kronisk, det betyder att den INTE går över liksom…)
      Hoppas du får en underbar dag och att solen skiner på dig! 🙂

  2. Jag åt antiderpessiva en period och skrattade så jag grät när jag läste listan av biverkningar. Vanliga biverkningar på den antidepressiva medicinen är bl.a depression, mardrömmar, ångest, oro och anorexi.

  3. ullebengtsson sa:

    Fy fanken. Jag är i för sig helt för antideppresiva, men då krävs det ju liksom att man är deprimerad.

Kommentera

