Dumbstruck

Kom inte på nåt bra ord på svenska så…

Alltså. Jag fick fan inte fram ett ord! Jag bara reste mig tyst från bordet, tog mina saker och gick tyst därifrån.

Sen kom en mycket märklig känsla över mig, jag blev faktiskt ledsen! Det kändes som jag skulle börja gråta.

Vad som hände?

Jag jobbar ju i en mansdominerad bransch och har således extra många manliga kollegor och ibland blir det för mycket ”grabbighet”.

Normalt brukar det vara glatt och skoj på fredagsluncherna, det skämtas hej vilt och så även idag.

Tills den där kollegan, den där som jag gillade i början men som är så jävla lik min far i sättet att jag har lust att slå honom ibland, DEN killen, häver ur sig följande ”skämt” –

”Vad säger man till en kvinna som har en blåtira?”

(Tystnad)

”Ingenting, hon har redan blivit tillsagd! Höhöhöhö!”

Höhöhöande och sen spann de vidare..

Kollega 2 –

”Asså, det där skulle man gå upp på nåt sånt där feministmöte å säga! Ba’; jag har nåt att säga…! Höhöhö!”

Ja, för feminister vet ju inte vad de håller på med, de bara skiter i att raka sig under armarna och så hatar de män.

Någonstans tycker jag lite synd om de, att de fått lära sig att det är så man ska bete sig som man. De ska bröla och göra sig roliga över det kvinnohat som dagligdags skyfflas bort ur dagsljus efter bästa förmåga. De leker struts för sitt eget välbefinnandes skull, det är jobbigt att veta, skitjobbigt, och de orkar inte. De är sköra varelser egentligen. Inuti. Knäck skalet på en sån där ”man” och han är så osäker på sig själv och världen att han kryper ihop i fosterställning och gråter sig till sömns varje natt. Precis som många kvinnor gör. Med den skillnaden att en kvinna har andra kvinnor som lyfter henne. En man som gråter och är rädd är en kvinna i en mans ögon och kvinnor är inte värda särskilt mycket för en man. Egentligen.

(Hör nu kören sjunga – INTE ALLA MÄN!!!)

Jag fattar fan inte hur samtliga av dessa killar som höhöade sig fram under lunchen över huvud taget faktiskt kan ha respektive av kvinnligt kön. Är de kvinnorna dumma i huvudet eller är de helt enkelt hjärntvättade av generationer av kvinnoförtryck?

Jag vet inte. Och jag orkar inte bry mig just nu. Jag är trött. Jag har ont. Och jag känner mig faktiskt som en urvriden trasa…

 

Kommentarer till: "Dumbstruck" (9)

  1. Vilket fantastiskt roligt skämt… Minns när jag som tonåring sommarjobbade i en köttavdelning på ICA. Några av gubbarna diskuterade ett våldtäktsmål, varpå jag hörde en av höhö:arna utbrista ”men vaffan, han ville ju bara knulla lite”. Som 17-åring var man inte så jävla stor i käften, tyvärr – ångrar fortfarande att jag inte sa något, trots att jag kräktes mentalt. Gubbaset hade döttrar! En av de få gånger jag sa något ”när de äldre talade” var när jag på en direkt fråga om landets politiska tillstånd svarade lite luddigt att ”nä, men det finns väl mycket som kunde vara bättre”, varpå jag fick till svar från den av alla så älskade tanten 60+: ”Men då tycker jag faktiskt att du ska åka hem till det land som DU kommer ifrån.” Tänker nu i efterhand att det var ett riktigt jävla kloakhål jag jobbade på under dessa typ 5-7 somrar…

    Man kan inte ta alla strider, ibland får det räcka med att markera genom att gå därifrån. Huvudsaken är att man inte sitter och jamsar med. Kan erkänna att jag även gjort mig skyldig till en del jamsande, dock…

    • Alltså, jag blir helt matt. Att det finns så många människor som inte tänker bara lite lite längre.
      Ja det verkade vara en riktigt usel miljö du jobbade i. Men du har ju helt rätt, som 17-åring är man inte ett dugg kaxig.

  2. Alltså… oj. Jag vet inte vad jag ska säga.

    • Nä, det visste inte jag heller. Jag har märkt att om jag blir upprörd över deras dumhet så är det en signal för killarna och de triggar varandra till ännu fler dumheter.
      Det bästa är nog att vara tyst. Eller som Kinapuffen skrev; Man kan inte ta alla strider.

  3. Korkat av dem att säga så. Skämtet e inte ens kul. Ett hån mot alla som blir slagna. Du var stark som gick tycker jag.

  4. Stina´s Bucket sa:

    Trist trist!
    Vilka idioter!

  5. Åh. Herre. Gud. Eh, jag skulle fan inte kunna titta på människan igen efter något sådant. Vilket jäkla rötägg!!!

Kommentera

