Fattar du?

Eller hör du det du vill höra? Det finns två sidor av varje historia och ibland stirrar man sig blind på sin egen uppfattning.

Jag har blivit mer och mer misstänksam mot grejer som delas på Facebook och Twitter (tja, faktiskt all social media). Nån efterlyser en idiot som slagit sina barn på en parkering utanför ett köpcenter, en annan efterlyser en ung kille som enligt uppgift ska ha snott en mobil osv osv…

Jag har även tagit bort folk ur mitt Twitterflöde på grund av deras enormt enögda åsikt om polisen. Ingenting polisen gör är rätt, de är mansgrisar som bara vill slåss och visa sig macho enligt de här människorna.

Personligen är jag lite tvärtom, jag älskar polisen! Men jag är inte så enögd att jag tror att de inte kan göra fel, eller faktiskt vara mansgrisar som bara vill slåss och visa sig macho. Det finns nämligen rötägg och idioter precis ÖVERALLT! Jag har råkat i häftiga diskussioner om just polisens insats i olika situationer och så här i efterhand är det fascinerande exakt HUR enögda folk är (även jag).
Man är ju alltid sig själv närmast och då blir det lätt så och det är svårt att vara objektiv när det är något man brinner för eller är engagerad i. Jag har haft väldiga diskussioner med vänner men vi har alltid lyckats att behålla det här med att skilja på sak och person. I Twitter-världen är det ju liksom bara sluta följa en hatisk person man inte känner men i verkliga livet, man älskar ju den där andra personen även om hens handlingar inte alltid överensstämmer med vad man själv tycker är okej.

Det är skitsvårt att sansa sig ibland och jag tror jag måste bli bättre på det. Jag tror nämligen att budskapet går fram bättre då haha!

Hur diskuterar ni med folk? Är jag nåt på spåren här eller är jag ute och snedseglar?

Kommentarer till: "Fattar du?" (5)

  1. Mitt stora problem när jag pratar med folk med motsatt åsikt är at de så ofta faktiskt inte vet vad de pratar om. De lägger upp argument baserat på vad de tror och om jag då vet hur det faktiskt ligger till kan jag inte ta den personen seriöst längre. T.ex. en person som tycker att man måste stänga Gitmo för att det ”bryter mot Genevekonventionen”. Jag pratar gärna om Gitmo, det finns gott om argument på båda sidor men när folk slänger ur sig rena faktafel som en enkel googlesökning kan klara upp blir jag så irriterad! Ha vilken åsikt du vill men se till att du vet vad du pratar om helt enkelt. Annars blir jag sur. Jag tror att du har rätt i att man måste skilja på sak och person när man möter människor med andra åsikter men vissa puckon gör det så svårt! 😉

    • Haha! Ja, det har du ju rätt i. Har en person på jobbet som liksom aaaaldrig kan ha fel, spelar ingen roll vad det gäller – hon VET! Trots att hon inser tillslut att hon faktiskt har fel så fortsätter hon hävda att hon har rätt… zzzz…!
      Jag gillar att diskutera med folk och när jag inte har alla fakta, utan bara en del, då vill jag gärna höra fler argument, oavsett om det går emot min åsikt (jag kan ju till och med ändra mig då) eller inte. 🙂

  2. ullebengtsson sa:

    Jag är lat och orkar oftast inte prata åsikter med folk för sakens skull, men visst blir jag illa berörd av idioter i fb och twitter-flödet.

  3. Ibland lyckas jag inse att loppet s.a.s. är kört – personen är så inskränkt att hen aldrig kommer att ta in en annan åsikt. Då undviker jag att diskutera ämnet med den personen, för ”husfridens” skull. Inte värt att tjafsa när det inte leder till nåt.

    Andra gånger fortsätter jag med en dåres envishet att tro att människan är så pass intelligent och empatisk att hen kan se saken ur en annan synvinkel. Det här gäller alltså människor jag verkligen gillar, och då kan diskussionerna bli både många, långa och… eh, ska vi säga ”intensiva”? 😉 Har haft precis ett sånt samtal med min chef idag, ha ha… 😛

    • Ja ibland är det ju liksom tvärkört att ens försöka andas något i en annan riktning…
      Men det är kul med diskussioner, även med folk som är av en annan åsikt, om det är sakligt förstås 🙂

Kommentera

