Nya vanor

Ja, jag tänkte vara lite snällare mot mitt hår. Det var ju ganska länge sen jag slutade färga håret, det skulle egentligen bara ”vila” en stund men tja… det var ju ett tag sen haha!

Egentligen började jag söka på nätet efter henna-färgning av håret och ramlade in på en sida, som heter just hennabutiken. De hade ”natur-schampo”. Så jag beställde igår, efter ett par fråge-mejl till de (mycket bra kundservice där!)

Kände mig ganska förmögen eftersom jag fick lön idag och sen sålt lite fonder för att bilen ska in på service nästa vecka haha! Gick på 250 pickadoller men alltså, jag har lärt mig att bara tvätta håret varannan dag nu så. 🙂
Min frisör vill att jag ska vara ännu mer restriktiv men jag fixar inte det än, kanske när håret är längre och jag kan sätta upp det i tofs.

Det här beställde jag (efter konsultation med kundservice och lite google-sökning) – 

Reetha – Naturens eget schampoo! Utmärkt till både tvätt och inpackningar av håret..

Tulsi pulver – (Visst låter det sött? ”Tulsi” 🙂 ) Tulsi kallas ”helig basilika” och bidrar till en frisk hårbotten och friskt hår.

Neem pulver – (Låter inte lika sött..) Neem är traditionellt använt vid t ex irriterad hårbotten. Given i inpackningar.

Sen var det visst bara blanda med lite vatten och gegga in i håret och låta det verka i ett par minuter. Det jag glömde köpa var en sån där smart pip-flaska så det går lättare att blanda och fördela i håret men det löser sig nog ändå med den saken haha!

Ska bli superspännande att se vad mitt hår tycker om att bli tvättat med naturschampo! Har hört så himla mycket bra om det och jag hoppas att mitt tunna, skadade hår blir överlyckligt!

Får se om jag ger mig på mecket med att färga håret med henna också, vette tusan om jag vill gå ut med hunden iklädd gladpack och henna-lera i skallen haha!

Ska ta en ”före-” och ”efter”-bild så jag kan kolla om det händer nåt. Kanske tar ett tag innan det syns på håret? Måste nog ta en sväng in på No ‘poo-sidan och läsa på 🙂

Just nu är jag lite lätt stressad märker jag. Händer en del på det privata planet (sjukdomsfall och bråk och skit) och på jobbet drar det snart igång med dygnet-runt-jour på obestämd framtid… känns väldigt eh.. lugnt och fint… hehe… hrmm…!

Kommentarer till: "Nya vanor" (6)

  1. Spännande, berätta gärna vad du tycker om det sedan! Jag har gått över till ekologisk hudvård men inte testat för håret.

    • Förhoppningsvis får jag mitt paket idag och kan testa redan i helgen 🙂
      Hittade även ekologisk hårfärg! Den verkade lite enklare att applicera så jag ska nog beställa den sen (ska bara bestämma färg först haha!)

  2. ullebengtsson sa:

    Åh, rapport, låter som en toppengrej. Och sen hoppas jag att det lugnar sig privat och på jobbet.

    • Rapport kommer! 🙂 Tog en före-bild idag, ska bli superspännande att se hur många veckor det tar innan jag ser skillnad på håret.
      Ja, än så länge är det rätt hanterbart men åååh vad jag vill ha helg just nu 🙂

  3. Jag höll på med no-poo under en längre tid för ett par år sedan. Håret blev verkligen blankt och mjukt, men sen fick jag sluta för att jag fick sådan klåda i hårbotten. Jag prövade att byta balsam flera gånger men insåg tillslut att det inte spelade någon roll vilken sort det var. Efter en träff med hudläkaren fick jag veta att min hårbotten inte klarar av feta/återfuktande produkter (alltså balsam). Jag tål alltså inget balsam. Har haft kort hår under uppväxten och därför aldrig använt balsam tidigare så jag upptäckte inte detta problem förrän jag började med no-poo. Nu är det enbart schampo som gäller och håret är visserligen inte lika blankt men det är så otroligt skönt att vara klådfri!! Vet inte om mina hudproblem har med EDS att göra eller inte. Har ju rosacea också, vilket gör att jag inte tål feta produkter i ansiktet heller.

    • Titta in på hennahåret.se, där kan man beställa små provpåsar för en femma, det kanske funkar bättre för dig?
      Jag testade en sån där schampo-kaka från Lush förra året (har använt såna tidigare) men den här gången reagerade min hårbotten med stora protester! Kliade som attans!
      No ‘poo-vällingen som jag hade i håret kliade inte alls som tur var 🙂
      Ska bli spännande att fortsätta testa blandningar.

Kommentera

