No ‘poo

Jodå, testade ”pulver-gegga-schampo” idag. Så, så här långt kan jag säga att – joråsatte…

Receptet jag använde var

  • 1 dl hett vatten
  • ½ dl Rheeta-pulver
  • 1 msk Tulsi-pulver

Jag använde dressing-flaskor i plast för att blanda i. Flaskorna köpte jag på Clas Ohlson för 49 spänn (två-pack).

En liten varning dock, det finns ingen kork på de här flaskorna så jag höll fingret för öppningshålet när jag skakade om blandningen. När jag släppte sprätte det ut ”schampo-välling” över hela diskbänken haha!

Lät blandningen stå till sig i drygt en timme sen hoppade jag ner i badkaret. Sköljde igenom håret med vatten en bra stund och sen applicerade jag vällingen i hårbotten och masserade in det.

Passade på att fila fötterna medan det verkade ett par minuter (rekommenderas. Att låta det sitta alltså, fila fötterna får ni göra om ni vill eller låta bli).

En liten grej bara (eller två), det ser ut som om någon haft rännskita i badkaret och diarreat över hela dig också när vällingen rinner ner över kroppen…

Dessutom luktar det lite… eh… inte äckligt men typ, ovanligt. Enligt tips kan man tillsätta ett par droppar eterisk olja för att få en annan doft 🙂

Före och efter-bild kommer här –

wpf_163235

Före-bilden: Hade inte tvättat håret sedan i torsdags, och då med ”no ‘poo-godkänt” schampo; Så Klart av Garant (finns på Willys). Var lite orolig att det inte skulle försvinna men men…

Efter-bilden: Håret är fortfarande lite blött i nacken men alltså, det är rent! Det känns mjukt trots att jag inte använt balsam.

Summering efter första testet: 

En rätt snabb och enkel tvätt. Blandningen av pulver och vatten tar inte många minuter, inte heller att gegga in håret med vällingen sen. Det känns väldigt ovant att tvätta med välling, initialt känns håret så där strävt som när man haft schampo i, men efter att det suttit i några minuter och man sköljer ur det så känns det väldigt mjukt och lent trots avsaknad av balsam.

Får se hur lång tid det tar innan jag känner att jag måste tvätta igen.

Kommentarer till: "No ‘poo" (11)

  1. Wow, håret ser jättebra ut! Vet vad du menar med märkliga dofter, första gången jag tvättade ansiktet med ekologisk tvättkräm fick jag en chock av både färg, lukt och konsistens. Men det är väl så de andra produkterna hade sett ut också utan färgämnen, parfymer och förtjockningsmedel!

    • Det känns väldigt bra också, mjukt och tja.. jag kanske inbillar mig, men det känns fylligare också.
      Idag ville jag bara skölja med vatten men fick för mig att testa att skölja med te. Känns bra så här långt 🙂 Blev en salig blandning av te – 1 påse kamomill, 2 påsar ingefära/citron och 1 påse detox-te haha! Så nu doftar håret typ anis (av detox-teet) 🙂

  2. Håret ser jättefint ut!

  3. ullebengtsson sa:

    Följer med spänning!

  4. Vad snyggt det blev 🙂

Kommentera

