En person i mitt Twitterflöde ondgjorde sig över offentlig amning och tyckte att mammor ska skyla sig ordentligt. Arga snickaren ville också göra sin manliga stämma hörd när det gäller amning på hans krog bland annat (ajabaja, skyl er ordentligt när ni matar era barn!)

Jag har bara ett problem med offentlig amning.

Ljudet.

Alltså, kids har inget bordsskick (eller heter det tuttskick? Matskick!) Det smaskas utav helvete och jag ryser!

Samma sak med vuxna människor som smaskar när de äter. Fy fan. De vill man ju liksom klappa ganska hårt med en tegelsten i nyllet.

Fast vuxna kan man ju säga till. Prova själva att säga till en 7-veckors bebis att hen ska sluta smaska… tjena… ni lär inte få nån respons alls. Från bebisen alltså. Möjligen från mammor som förvånat kommer undra om du är dum i huvudet på riktigt.

Dessutom är bebisar söta. Vuxna människor som smaskar är inte söta nånstans. Och de borde ha lärt sig att äta ordentligt när de är så gamla att de har en halv fot i graven.

Tycker jag.

Kommentarer till: "Offentlig amning – superäckligt värre uäääh!" (13)

  1. Jag fixar inte när vuxna smaskar. Ljudet är så äckligt att jag ryser 🙂

    • Jag hade en kollega förut som smaskade som fasen och tuggade med munnen öppen… Fick flytta på mig ett par gånger för att kunna äta (hade sagt till honom men han såg ut som ett frågetecken då)

  2. Nemos matte sa:

    ”Vuxna människor som smaskar är inte söta nånstans.” 😆 Kunde inte ha sagt det bättre själv.

    Jag skulle nog själv inte amma offentligt utan känna att det var ett privat ögonblick, men kan väl inte tycka att det är så himla stötande heller… Ljudet har jag faktiskt aldrig reflekterat över. 😉

    • Jag skulle nog inte ha några problem att amma offentligt, men mest för att jag är en obstinat jäkel som gillar när folk utan problem skaffar sig såna… 😛

  3. Underbart! Håller helt med dig, särskilt i delen om att klappa folk med tegelstenar, det vill man göra ganska ofta.

  4. Tja jag ammar ju då lite överallt… Försöker att skyla mig av respekt för både mig själv och andra – men jag gömmer varken mig eller sonen i processen.

    Förstår inte varför folk engagerar sig i frågan. Om man som Nemos matte väljer att amma privat eller som jag som ammar ute – låt det vara vårt val. Jag undrar om de som klagar föredrar hysteriskt skrikande hungrigt barn. Eller ska de förbjudas oxå?

    Jag vet!! Låt oss låsa in kvinnor och barn tills dess att de
    * slutar blöda (mens)
    * inte är gravida
    * inte ammar
    * helst inte har en kropp, en åsikt eller några rättigheter.

    • Åh! Vilken bra idé! Lås in alla kvinnor och släpp bara ut när de behövs (till typ matlagning, sex eller sy i en knapp!)
      Jag undrar också vad folk blir så upprörda över…

  5. Ps sitter på café just nu och ammar…

  6. ullebengtsson sa:

    Hehe. Tuttskick.

  7. Haha, håller med om att bebisar inte är något bordsskick. Jag har ammat mina tre barn och tyckte det var lite pinsamt när det lät om barnet…

    • 🙂
      Kan tänka mig att det kan vara ganska sövande med det ljudet när man sitter i lugn och ro hemma och ammar. Nu tänker jag göra en jämförelse som många (alla?) föräldrar hatar men, min hund kan ligga och ”sutta” i sömnen och det ljudet är inte irriterande (kanske för att jag inte brukar äta samtidigt de gångerna, vad vet jag?) utan snarare får jag en varm, lugn känsla i kroppen. 🙂

Kommentera

