Mediadrev och ansvar

Lyssnade precis klart på Doktorn & Virran-podden (avsnitt 3 finns här, som referens till texten). 

Expressen-reportern Britta Svensson var med bland annat och pratade om media och dess ansvar för rapporteringen. Tidningar använder sig av något de kallar ”konsekvensneutralitet”. Det innebär, i korthet, att man inte ska ta hänsyn till konsekvenserna av en publicering. Enkelt va? De svär sig fria från ansvar och ska bara rapportera. Och så långt låter det ju jättebra, problemet är bara att det inte alltid följs ”till absurdum”. De  ”ska”. Bara.

Ändå vinklas artiklar så polisen ser ut som laglösa huliganer ibland.  Tycker jag. (Det är tydligen inte hela sanningen dock)

Britta säger också att positivt vinklade artiklar om polisen bara är intressanta för poliser.

Det tycker jag inte, men vad vet jag? Jag är ju inte journalist.

Jag kan ge ett exempel till Britta (och övriga journalister som verkar blitt lite hemmablinda i sitt yrke):

Tänk er följande rubriker –

”Polis sköt ner rånare efter biljakt” 

”Rånare mejade ner polis”

Vilken rubrik finns i kvällstidningen?

Den första. För det är ”intressant” enligt Britta. Det händer nämligen inte så ofta att polisen skjuter folk så då är det en nyhet. Gissa vad Britta, det är inte så jävla vanligt att rånare försöker meja ner poliser heller, eller att stökiga, HIV-smittade fyllon spottar poliser i ansiktet eller att små ligister kastar molotov-cocktails på statsanställda i blå uniform.

Nu.

Plättlätt facit till Britta och alla andra journalister. (I sann kvällstidningsanda så…)

SÅ HÄR TOLKAS RUBRIKERNA I KVÄLLSTIDNINGARNA! DU KAN ALDRIG GISSA VAD SOM HÄNDER! –

”Polis sköt ner rånare efter biljakt” – Dumma dumma polisen som skjuter oskyldiga människor så där! Jävla fascister!

”Rånare mejade ner polis” – Men herregud! Vad är det för feeeel på folk! Meja ner poliser..!?

Enkelt va?

Så det vore en god idé att media skaffade sig insikt om att, även om de är den tredje statsmakten, så har de makten och de bidrar till allmänhetens bild av polisen.

Sen blev jag faktiskt lite förvånad över vad Varg sa i programmet – ”8 av 10 artiklar om polisen i media är positiva eller neutrala”. 
Om jag ska vara lite cynisk (så där som jag blivit med min höga ålder hähä!) så tror jag de där åtta positiva/neutrala artiklarna oftare står i morgontidningarna än i kvällspressen. Om jag ska vara på det viset alltså.

Ett plus för Brittas tillägg dock, hon vill att polisen är mer synlig och förklarar mer i media vad de pysslar med och varför.

Tycker podden är väl värd att lyssna på och Varg  (Gyllander, pressansvarig för polisen) är både riktigt skön och insiktsfull, och dessutom rolig att lyssna på.

Så…. vad gör ni en lördagkväll som denna då?

Kommentarer till: "Mediadrev och ansvar" (4)

  1. Jag blir så arg av det här, fattar inte att folk tror att journalister är ”neutrala”. Förra presidentvalet i USA spreds det via extremvänstermedia ett rykte om Romney, det rapporterades i Sverige som sanning och när det dagen efter visade sig vara helt påhittat (nyheten i USA var just att alternativ media spred lögner för att svartmåla kandidater) nämndes det inte i svensk press. Jag skickade ett mail till journallisten som rapporterade ryktet från början och undrade varför de inte publicerat en rättelse och fick till svar: ”för att jag bedömde historian som trovärdig.”. WTF?!

  2. Nemos matte sa:

    När jag pluggade historia för en massa år sedan ingick en kurs i källkritik, för att vi skulle lära oss lista ut vad författaren hade för avsikt med sin text – för praktiskt taget allt som någonsin har skrivits har ett syfte, ett visst budskap som ska föras fram. Dvs: allt är vinklat. Alltid. 🙂

    Och det är väl okej, bara man är medveten om att det är så. Skrämmande många uppfattar det som står i tidningen som om det vore neutrala fakta. Problemet med fakta är bara att de kan tolkas på olika sätt… Din sanning är inte nödvändigtvis min sanning – så att säga. 😉

Kommentera

