Hemliga polisen

Ni kanske har uppmärksammat det där om polisens ”hemliga” register över kvinnor som anmält misshandel?

Alltså, jag är ju ”pro-polis”. Älskar de, tycker de gör ett fantastiskt jobb för alldeles för liten lön men när jag läser utdrag ur registret undrar jag hur jävla galet det är ställt?

Vem är skyldig till att i första hand kommit på idén med ett register? Ett syfte med ett sånt register kan jag se, för att se om en och samma kvinna råkar ut för samma sak upprepade gånger och då kunna sätta in åtgärder (som skyddat boende osv), men kommentarerna?!

”Målsägaren är med i någon typ av sekt, okänd vilken”
”Kvinnan har befunnit sig på olämpliga ställen”
”En liten flicka med problem, inget för oss”
”Mytoman, ­psykiskt instabil, knepig, svag”
”Målsägaren har enligt tidigare ­anmälan borderline och personlighetsklyvning”
”Målsägande ­mytoman. Kvinnan verkar ha vissa ­psykiska besvär enligt min uppfattning”
”Eventuellt förstånds­handikappad”
”Målsägaren: förstånds­handikappad rom”
”Målsäganden är mycket speciell. Det känns nästan som om det är den misstänkte som är offret”

Någon borde dra upp riktlinjer för hur man skriver. I mitt jobb, där jag ibland skriver text som är offentlig handling, måste jag tänka mig mycket noga för hur jag formulerar mig. Nu är ju visserligen inte det där registret en offentlig handling men som polis i dagens IT-samhälle får man tänka ett steg längre, ”det kan hända att de här uppgifterna läcker ut”. Det har ju nämligen hänt förut.

Finns det ett register över de som misshandlar? De som faktiskt SKA kartläggas!?

Jepp. Eller ja, det var så det var tänkt vara. 

”Men det visar sig att polisen har fått tillstånd att kartlägga män som slår, inte kvinnor som blir slagna. Och att tillståndet gick ut 2010.”

Varför gjorde man inte det då? Det är ju männen som slår som behöver hjälp att låta bli, de som behöver kartläggas, utredas och synas under lupp, inte kvinnorna.

Varför läggs skulden på offret?

Gång på gång på gång.

Är det verkligen så jävligt att kvinnor ses som lägre stående varelser utan hjärnfunktion och inte är värda mer än att sättas på?

Det är ju faktiskt enormt märkligt egentligen, att många ser på kvinnor på det viset. Särskilt med tanke på att män inte klarar av att se eller röra en kvinna utan att ”råka” våldta. De förstår inte heller ordet ”nej” och kan ju faktiskt inte hjälpa att de ibland händelsevis råkar våldta någon. Det är ju inte deras fel, de har ju inte kraft nog att stå emot sina instinkter de stackarna.
(Och för att vara övertydlig – det där var ironi.)

Vad fan är det för fel på det här samhället?

(Och jaja, jag hör er… ”INTE ALLA MÄN!” Vad fan, prioritera lite va?)

Källor: Aftonbladet och Sveriges radio Ekot

Kommentarer till: "Hemliga polisen" (2)

  1. Det e så sjukt att man inte finner ord. Men så verkar det alltid vara – offret e boven. Den som är ansvarig för listan borde få ett lååååångt straff. Många individer lider i tysthet och vågar inte berätta att de är misshandlade. Hur många vågar anmäla nu efter detta avslöjande???? Nej utred polisen ordentligt för det finns nog mer listor att hitta.

    Misshandel förekommer i alla samhällsklasser. Kvinnor misshandlas fysiskt och psykiskt medan män misshandlas mest psykiskt. När det är barn med i bilden så skär det extra i hjärtat. Tänkte på lilla Yara som inte fick hjälp alls. Tappade tråden lite där men blir upprörd över att misshandel ens ska förekomma. Det e bara maktmissbruk mot de som e svaga och som trampas ytterligare på genom misstro och listor. Fy fasen vilket skitsamhälle vi lever i. Förlåt att jag svär :s

    Nej ut i solen å samla tankarna. Skulle kunna skriva en hel roman om detta.

  2. ullebengtsson sa:

    Man blir så trött och ledsen.

Kommentera

