Metallfri

Nej nej, jag har inte slutat lyssna på rock eller tagit av alla smycken!

Däremot är jag metallfri under armarna numer.

Det finns nämligen aluminium i de allra flesta deodoranter. Studier har också visat att de kan öka risken för bröstcancer. Sen finns det andra studier som visar på motsatsen så tja… shit the same. Anledningen till att jag inte använder ”köpe-deo” längre är för att jag vill minska på antalet gifter i min kropp så jag testade att göra en egen.

Har bara kört i fyra dagar men okej, jag svettas som ett as till och från, dessutom luktar det inte så smaskens heller (mina tröjor blir helt förstörda och liksom samlar på sig svett/deo-klumpar som inte går att tvätta bort – bara slänga kläderna 😦 ) men alltså… whoooaaa!

Jag var lite orolig för det stod att det kunde ta två veckor för kroppen att avvänja sig och då kunde man lukta MER än normalt. Gissa varför jag testar när jag är långledig? 😉

Tester – 

  • Långpromenad i skogen, påpälsad till tänderna. Varm och svettig.
  • Slipning av gammal möbel samt målning. Genomsvettig.
  • Veckohandling. Lite svettig.

Resultat – 

  • Luktar inte svett någon av gångerna.

Slutsats –

  • Deon håller i, minst, 24 timmar
  • Den är dryg som tusan
  • Doftar milt av vanilj
  • Är lätt att göra

wpf_202842

Recept –

1 MSK kokosolja
1 MSK potatismjöl
1 MSK bikarbonat
Några droppar vaniljarom

Smält kokosoljan i vattenbad. Blanda ner övriga ingredienser. Häll i liten burk. Låt stå i rumstemperatur en stund  eftersom du kan behöva röra runt (lyckades få alla ingredienser att liksom lägga sig i varsitt lager så det var bara smälta om och göra det igen).
När du har rört om (smeten ska vara liiiite hårdare än innan du hällde ner den i burken), ställ in den i kylen en eller ett par timmar.

Klart!

Nästa gång ska jag testa ett annat recept. Återkommer 🙂

UPPDATERING! 2015-07-24

Mer recept, bland annat ett utan bikarbonat, finns här!

Kommentarer till: "Metallfri" (13)

  1. Hur gör du för att applicera? Blir det som en kräm som du tar en klick och smetar på?

    Fö låg en tuuuung doft av svett övee ena hörnet av Frölunda Torg idag. Fy. Och. F*****n.

    • Tar lite på fingret och smetar på lite bara 🙂

      Uuuh! Fy så äckligt! Jag hade en gubbe bakom mig i kön till affären och jag hoppas verkligen att han inte tog sig dit med bil för sablars vad han stank! 😦

  2. Tack för tipset 🙂 måste testa 🙂

  3. Åh, jag följer med spänning! Älskar dina inlägg med tester av olika grejs 🙂 Kram

  4. Åh vad intressant! Älskar dina inlägg med tester av grejs 🙂 Kram

  5. Jättekul att läsa om dina naturliga experiment, om det där fungerar är det ju toppen!

  6. ullebengtsson sa:

    Väldigt intressant! Vill oxå minska gifter i kroppen

  7. Tack för tipset!

  8. Nemos matte sa:

    Intressant! Jag tål inte aluminium (blir som brännsår under armarna) och att hitta aluminiumfri deo är något av en utmaning… kanske ska testa att göra egen? 🙂

    (Öh… var får man tag på vaniljarom?)

Kommentera

