Nu är Lady Dahmer igång och debatter ”tjock vs smal” igen. Ämnet är behjärtansvärt, särskilt som man får höra lågstadiebarn hävda att de är tjocka och de måste banta..! (Kolla in kommentarsfältet, finns mycket klokt där också)

Däremot blir jag lite trött på att det, återigen (både i kommentarsfältet och inlägget), låter som att smala minsann inte får säga att de är tjocka för de är inte tjocka så då ska de hålla käft, det här är tjockisarnas fajt sådeså!

Jag hade kunnat kommentera i hennes blogg men jag orkar inte sitta och ”vakta” min kommentar för att se om den får något svar såatte…

Min syn på det hela är enkel –

Samhället/media har gjort att tjock = dålig.
Samhället/media har också gjort att vanliga smala och normalstora kvinnor och tjejer får för sig att de är tjocka om de har en storlek som är större än 34.

Men om man inte är tjock (vad är tjock? Låt oss för enkelhetens skull säga att tjock är när du har ett BMI över 30) så får man inte stå upp mot tjockhetsen tydligen. Eller, det är så det låter. Och jag kan förstå att det är skillnad på att vara tjock och tro att man är tjock. Tjocka behandlas tydligen som mindre vetande, ohygieniska och lata, vilket är både tragiskt och helt galet. Kan man inte se längre än till någons vikt då borde man faktiskt söka hjälp nånstans.

Om jag ska hårddra det hela –

Att resonera på det där sättet är som att invandrare skulle gapa att ”Ni antirasister får inte vara antirasister om ni inte är invandrare, för ni vet inte hur det känns!” eller homosexuella som skriker att om man inte är homosexuell får man minsann inte stödja eller stå upp för homofobi, så det så! Alla kvinnor ba’ ”Nääääää om du inte är kvinna får du inte kämpa för förtrycket mot oss för du vet inte hur det känns!”

Hänger ni med på hur jag menar?

Många bäckar små… Om ALLA hjälps åt att stå upp mot den här idiotiska jävla tjockhetsen så kan det bli en förändring, om vi inte gör det så står bara alla utsatta grupper i varsitt litet hörn och gapar och skriker fast ingen lyssnar.

Ja. Det är helt för jävligt att synen på tjocka ser ut som den gör, men tjockhetsen finns överallt, även hos smala och i mina ögon är det bra att det normaliseras (”du är okej som du är, oavsett storlek”).
Man måste ju börja nånstans och kan vi få bort tjockhetsen bland vanliga ”normisar” så borde det smitta av sig tycker jag? Men vad vet jag? Jag har ju bara varit ”låtsas-tjock” och haft storlek 46 i byxor så vem är jag att stå upp mot tjockhetsen? Märkte inte heller att jag blev annorlunda behandlad men det var väl för att jag inte var tjock på riktigt…

Eller så borde folk lära sig att ge fan i att kommentera hur någon annans kropp ser ut… men det verkar ju lättare sagt än gjort.

Edit: When Darkness Falls är en klok bloggare, och även en mycket pedagogisk sådan, och gjorde mig uppmärksam på att ordet ”normisar” faktiskt kan misstolkas en aning. Vad jag menar med ”normisar” är att vi som inte är tjocka betraktas som norm helt enkelt. Det ligger ingen djupare värdering i det ordet.

Jag gillar att bli ifrågasatt, inte attackerad, jag gillar att bli rättad när jag har missförstått och att få nya insikter. Det jag inte gillar är att få, vare sig påstådd eller sann, fakta kastad i ansiktet med en hets som gör att det enda som finns att tillgå är vilt försvar eller flykt.

Då är det skönt att det finns såna som WDF, som trots ett brinnande engagemang och stor erfarenhet, pedagogiskt och sakligt vidgar vyerna i verkligheten.

Kommentarer till: "Smala får inte hjälpa till" (12)

  1. Den där debatten är så infekterad från alla håll, ”de nerbantade” som driver bantarhets, ”tjockisarna” som ignorerar de ohälsosamma effekterna av övervikt till förmån för att vara stolt över sin kropp och ”jag är minsan fin fastän jag inte följer normen”. Ja, många knubbiga/överviktiga kvinnor är jättevackra med några extra kilo men det finns en aspekt i frågan som bara handlar om hälsa, inte utseende, fördomar och ideal. Alla är byggda olika, vissa har sin naturliga idealvikt vid ett BMI runt 20, andra har sin naturliga idealvikt vid BMI 25 eller 30. Kan vi inte bara skita i vikt och fokusera mer på hälsa? Men vad vet jag, jag är ju en av de där hemska storlek 34-36 kvinnorna som bär ansvaret för alla världens ätstörningar och skönhetsideal…

    • Precis, kan vi inte bara skita i vikten och istället fokusera på att få folk att leva hälsosammare över lag?
      Finns ju smala som är ohälsosamma och tvärtom.
      Äh, jag måste skriva det en gång till för det är så bra och viktigt det du skriver –
      ”Kan vi inte bara skita i vikt och fokusera mer på hälsa?”

  2. […] läste det här inlägget av Hockeysmurfen: Smala får inte hjälpa till och hittade några resonemang som jag finner problematiska. Jag ska försöka leva som jag lär […]

  3. ullebengtsson sa:

    Oj, det här ett verkligt svårt ämne. Som syster till en svårt ätstörd människa litar jag inte riktigt på mina känslor, en del av dem skäms jag för och ändå gillar jag verkligen att du resonerar omkring det. Kanske, kanske kommer jag kunna göra det också.

  4. Japp full fokus på hälsa å skit i vikten. Det finns så mycket skitmat ute i butikerna som ger ohälsa. Nej tacka vet jag att köpa en låda med kött från gård som det inte är en massa konstiga e-ämnen i och massor av druvsocker. Mat lagad från grunden med lagom mängd fett och naturliga råvaror är aldrig fel. 🙂 Stek i olja eller smör men släng ut margarinet. Å glöm inte att njuta av det goda 🙂

    Har någon mer tänkt på att det nästan är omöjligt att hitta träningskläder som inte är mysbyxor över storlek 44? :p

    Ne dags för varmt bad för mina onda dumma leder som inte tyckte om att jag tvättade förut.

  5. Åh den här debatten som nästan alltid slutar med pajkastning åt alla håll och kanter. Jag tycker du problematiserar en viktig fråga med att smala inte har befogenhet att hjälpa till mot exempelvis fatshaming. Fine, smala har inte tolkningsföreträde i frågan men ändå? Tillsammans kan vi förändra synen på tjocka och det kanske inte måste vara en kamp de går ensamma i?

    • Precis, vi som räknas som norm kan ju aldrig förstå innebörden av det fettförakt tjocka möts av men ändå tycka att det är sjukt fel och stå på samma sida i fajten.
      Nånstans måste vi ju börja och ju fler som står upp mot vikthetsen (tror fasen hälften av alla kvällstidningar och 75% av all reklam handlar om att vi inte duger om vi inte går ner X antal kilon, helt värdelöst).
      Tack för dina kloka ord! 🙂

  6. jätte bra skrivet! både tjocka och smala människor får ta väldigt mycket skit, tjocka blir förtryckta i media men på internet är det smala som blir kränkta och kallade skelett, jag tycker att det är så fel att kränka någon efter dens utseende oavsett hur den ser ut för alla människor är olika och det är fel att döma någon för det!

Kommentera

