Hjärntrötthet

Mmm, det är inte smärtan som är värst med EDS för mig, det är hjärntröttheten.

Den där dimman i hjärnan som gör att jag känner så jävla korkad. Dimman som gör att jag inte ser ordentligt. Dimman som gör att jag inte hör ordentligt. Dimman som gör att min förmåga att lägga ihop ett och ett (eller ett och annat) är obefintligt.

Jag vill inte känna mig dum! 

Vill inte behöva prata med någon eftersom jag glömmer vad de sagt i samma stund de yttrar orden och försöker jag säga något själv blir det ibland bara gurgel. Jag säger fel, låter full och ibland kommer det inte ens ut ljud.

Visst, för det mesta kan jag skratta åt det, för det låter ju helt skruvat… men när jag har gått i dimman flera dagar i sträck, ja… då är det faktiskt inte roligt längre! Det tär på psyket och jag vill behålla den självkänsla och det självförtroende jag byggt upp under åren får sig törn efter törn.

Att jag inte orkar göra mer än absolut nödvändigt på jobbet gör mig ingenting i nuläget, jag har nämligen inte energi att bli upprörd över det. Normalt får jag dåligt samvete och känner en stress om jag inte presterar, men SÅ trött är jag… att jag inte ens orkar få det.

Så var det med det. Nu ska jag försöka piggna till med lite mer kaffe (och kallt vatten!)

 

Kommentarer till: "Hjärntrötthet" (7)

  1. Sluta pressa dig själv. Kroppen stänger av. Var rädd om dig för du sliter för ❤

  2. Ordet mycket försvann visst :p

  3. Usch, verkar otrolligt obehagligt. Hjälper det att vila? Jag kan ibland få en ”light variant” av vad du beskriver när jag jobbat för hårt eler stressat för myvket under lång tid men det fungerar kanske annorlunda för dig i och med EDS?

    • Jo, det hjälper att vila, men ibland räcker inte helgerna till tyvärr.
      Känner mig alltid som en ögontjänare när jag sjukanmäler mig för att jag helt enkelt är trött. Tur jag inte behöver göra det så ofta åtminstone 🙂

  4. Nemos matte sa:

    Usch, förstår att det inte alls är roligt (har läst ikapp lite och du verkar ha mycket om dig och kring dig just nu). 😦 Men du – det är helt ok att sjukanmäla sig p.g.a. trötthet om den ingår i en sjukdomsbild! Man måste ta hand om sig. 🙂

    • Ja, det är påfrestande… och det lutar åt att jag sjukanmäler mig snart, känner mig visserligen lite förkyld också så…
      Just nu känns det som jag vill åka hem men jag tror inte min bil har ”spa-at” färdigt än haha! Tvätt och vaxning och lampbyten så här till våren, det är han värd min lilla Toyota 🙂

      • Nemos matte sa:

        He he, min bil är så smutsig att man knappt ser vad den har för färg… Skulle också vilja lämna in den på bilspa men det är liksom ingen idé ännu, en resa till jobbet så ser den likadan ut igen! Lyckligtvis används i alla fall inget vägsalt på ön. 🙂

Kommentera

