Oviktiga nyheter

Ibland läser jag kvällstidningarna på nätet. Jag blir lika besviken varje gång. Det som får störst plats är nämligen inte nyheter, det är ”framgångs-artiklar” för hur den ena och den andra (flest av kvinnligt kön) blivit av med X antal kilon, har blivit snyggare tack vare nervgift/alger/motorolja/nåt annat lika obskyrt. Sen är det massor av artiklar där rubriken säger en sak och artikeln en helt annat (klick-artiklar) och så är det skvaller om en massa ”kändisar” från diverse såpor. Nånstans däremellan ligger riktiga nyheter. Lite politik, lite krig, lite brott och så är det sporten så klart.

Jag undrar bara –

Varför är det så viktigt att fronta artiklar med folk som gått ner i vikt eller blivit ”snyggare”?

Den som är tjock vet ju om det. Och om en eller annan faktiskt VILL gå ner i vikt så kan hen ta reda på hur man gör alldeles själv. De här artiklarna är till för att (även) normalstora människor ska påminnas om att de inte duger som de är. De är faktiskt lite tjocka och visst skulle de bli såååå mycket mer attraktiva om de bara gick ner några kilo i vikt eller skaffade ögonfransar som når upp till pannan?

Men varför? Varför tycker tidningarna att det är viktigt att tala om för folk att de inte duger? Det är det jag inte förstår.

Människan idag har tillräckligt många krav på sig. Och de flesta har fått lära sig att de i regel inte är perfekta. De flesta har också fått lära sig att de måste ändra på sig för att andra ska tycka om de.

Jo, alla människor har ett val. Vi kan själva välja vad vi läser, vad vi tycker om saker och ting och hur vi ska leva våra liv. Men det är ju så mycket större. Har man fått något itutat sig sedan barnsben, ja då är det ganska svårt att bryta sig loss.

I många år trodde jag att jag var både fet och dum i huvudet.

Det är jag ju inte. Varken det ena eller andra.

Hur kom det sig att jag till slut fattade att det liksom inte var mig det var fel på, utan alla andra då? Fel på de som sa såna saker om mig. Jag vet faktiskt inte hur det gick till riktigt. Och just nu är jag för trött för att grotta ner mig i det.

Det var bara det jag ville nu. Var tvungen att skriva av mig lite bara. Hejs!

Kommentarer till: "Oviktiga nyheter" (6)

  1. Det är lustigt, jag har en kollega som är otroligt smal. Hon förundras över att folk kan kommentera det medans det anses ofint att kommentera tjocka. Jag säger att jag tror det handlar om att i vårt samhälle är det fiiiint att vara smal. Vi är vackra när vi är hårlösa ”this is what beauty feels like” och vi är vackra när vi är smala. Det är vad alla vill/ska vilja uppnå.

    När modet dikterar att man ska ha en kropp som en tonårspojke är det oss det är fel på, inte kläderna.

    Det gör mig arg. Dessutom; det minsta jag vägt i vuxen ålder är 64, mitt BMI var kanon. Men folk frågade mig om jag var sjuk… (En trivselvikt för mig är snarare 72-75.) Men trots det funkade inte det smala modet. Jag är inte SKAPT sån..

    • Mycket klok kommentar! ❤
      Och du har ju helt rätt, det är fiiiint att vara smal, men även smala är för det mesta "för tjocka" för att vara tillräckligt smala ändå. Det är egentligen sjukt att över huvud taget kommentera nåns kropp…

  2. Det blir ännu roligare/värre när ”så går du ner tio kilo innan sommaren” ligger bredvid ”här är det bästa receptet på kladdkaka”.

    Appropå ”smalhets” och de flesta märkliga skönhetstrender så är de ju skapat av kvinnor, för kvinnor. Min man hittade ”thigh gap” i en artikel för någon vecka sedan och gick hela kvällen och sa saker som ”men varför?” och ”ingen man bryr sig om det!” och ”ni kvinnor är konstiga”. Vi är osäkra och plågar oss själva och försöker förändra oss själva för att bli mer attraktiva men personerna vi (de flesta av oss) säger att vi vill attrahera bryr sig inte eller ser ingen skillnad ändå. Bara våra egna hjärnspöken!

    • Det där har jag också tänkt på! I många tjej-/damtidningar är det bantningstips på ena sidan och sen kaloririka recept på andra…

      Jag funderade på det där i morse och det går säkert hundratals år tillbaka. Till den tiden kvinnor ansågs ”hjälplösa” och alltså behövde ha en make för att kunna överleva. Då var man ju tvungen att vara attraktiv för att kunna ”snärja en man”. Det hänger tydligen kvar, att vi måste vara perfekta för att kunna få en man som tar hand om oss. Tiderna förändras men attityden hänger kvar.
      Inte hos alla naturligtvis men hos många.
      Det är ju egentligen helt galet att trycka undan sitt eget jag för att behaga någon annan..!

      • Det säger jag inte emot, jag tycker bara att det är intressant att det vi idag gör för att vara attraktiva, t.ex försöker gå ner jättemycket i vikt, är saker som männen för det mesta skiter fullständigt i och i andra fall tycker är helt oattraktivt. T.ex pinnsmala modeller utan kurvor, de där som målas upp som skönhetsideal i media riktad till andra kvinnor. Jag har inte träffat en enda man som föredrar det framför en kvinna med kurvor och normal, eller till och med lite extra, vikt. Andra kvinnor däremot kan pika och snacka skit om varandras vikt eller bedöma varandra utifrån kroppstyp (både om man är för tjock eller för smal), bantarhetsen och kroppsfixeringen vi ser i samhället idag är skapad av kvinnor för andra kvinnor. Det har ingenting med att vara attraktiv för män att göra.

      • Precis. Men varför? Varför tror kvinnor att det är det männen vill ha då? Varför pikar kvinnor varandra och får varandra att må dåligt? Vad är syftet? Avundsjuka? Osäkerhet? Jag fattar inte.

        Unga tjejer blir matade av uppfattningen att lika unga killar vill ha tjejer som ser ut som i porrfilmer, det är klart de osäkra små liven gör allt i sin makt för att bli omtyckta. För det är viktigt, att bli sedd, bekräftad och älskad. Det krävs mod och styrka att gå sin egen väg, mest som tonåring och ung vuxen men även i högre ålder.

        Vi som är vuxna, och har lagt de osäkra tonårsåren bakom oss, hajar ju vad som är viktigt här i livet (de flesta av oss i alla fall) men det matas fortfarande på i media hur vi inte duger och det är det jag blir så fundersam över. Varför tjatar de om att vi inte duger som vi är?

Kommentera

