We have a vinnare!

Jao, jag har ju hållit på och experimenterat med olika varianter av no poo-deo och boink! Jag har hittat det, okej… nästintill, perfekta receptet (finns på No poo-sidan i bloggen också)

Möjligt att det blir lite kostsamt när man först ska köpa ingredienserna men alltså, den är såååå dryg!

Vill ni ha receptet alltså? Jaja, okej, here goes!

Deo – det vinnande receptet!

1 kaffemått sheasmör Nilotica
1 kaffemått bikarbonat
1 tsk zinkoxid
1 krm jojobaolja
4 droppar apelsin eterisk olja
2 droppar salvia eterisk olja (den stinker nämligen svett! 😯 )
5 droppar lavendel eterisk olja

Blanda ihop alla ingredienser och peta ner i en burk med tättslutande lock. Färdig att användas! 🙂 Jag försökte spritsa ner den i en pumpflaska men nähä, det gick inte för sig inte. Ville nämligen eliminera risken med fingrar i burken (bakterier) men men, jag har rena händer och eftersom det var så lite så hinner det nog inte bli dålig. Ska försöka få den ännu mjukare nästa gång. Lite mer jojoba kanske?

Kommentar: Den här deo-varianten blev en riktig hit! Det behövs ytterst lite och den håller sig faktiskt 24 timmar och lite till. Visst svettas jag fortfarande men alltså, jag luktar ingenting! Det enda jag funderar på att göra nästa gång är att mortla bikarbonaten så deon inte blir lika grynig.

Jag har köpt mina eteriska oljor lite överallt men här finns det stort utbud! 🙂

Oljorna är för att de dels döljer eventuell doft men mest för att de har antibakteriella och sammandragande egenskaper. Och det är bakterierna som är orsaken till svettlukt nämligen såatte… 😉

Happy deo-making på er! 🙂

Kommentarer till: "We have a vinnare!" (2)

  1. Hur blir den i konsistensen jämfört med vanlig deo? Flytande, mjuk kräm eller fast som man gnuggar på?

    • Den blir ungefär som Idomin-salva så man får gnugga lite för att få ett jämnt lager. Blir lite vitt också precis när man applicerat men det försvinner i takt med att området blir varmt 🙂

Kommentera

