Till exempel, så kan man vakna två timmar innan man ska gå upp och behöva gå på toa eftersom blodflödet under mensens första dag mest liknar Niagarafallen.

Sen kan man också förvånas över att trafiken in till jobbet var förvånansvärt enkel och det faktiskt bara tog 40 minuter dit.

Dessutom kan man bestämma sig för att utöka sitt hemmagym genom att åka till den stora sportbutiken på lunchen och köpa en skivstång…

Joråsatte, sånt kan man pyssla med.

Fast nu har jag ju inte lunch förrän om 28 minuter så vad som helst kan ju faktiskt hända så jag kanske inte alls åker iväg och shoppar träningsgrejer.

Är fortfarande raspig i halsen och har torrhosta men träna kan jag göra 😀

Gjorde dessutom nån sorts ingefärsshot häromdagen och jädras vad det brände i halsen! Och då hade jag ändå haft i dubbelt så mycket honung som man ska…

200 g färsk ingefära
1 liter vatten
1/2 dl flytande honung (jag hade alltså i 1 dl)
2 citroner, saften

Skölj ingefäran noga och riv den grovt, enklast går det i matberedaren med rivjärnet monterat. Ingefäran behöver inte skalas. Lägg ingefärssrivet i en kastrull tillsammans med vattnet och låt koka under lock 20 minuter.

Sila av, tillsätt honungen och rör tills honungen har lösts upp. Låt svalna till rumstemperatur.

Pressa saften ur citronerna (rulla dem först mot ett hårt underlag så frigörs mer saft) och rör ner den i ingefärsvätskan. Sila av igen med en finmaskig sil (jag använde en nylonstrumpa, ren såklart!)

Häll på flaska med kork och förvara i kylskåpet. Skaka om flaskan innan det är dags att shotta.

Kan säga att det bränner satan i halsen så jag tar ett par klunkar vatten efteråt (och aldrig på tom mage, det törs jag inte). Möjligt att det bränner pga flera olika saker, mina slemhinnor är känsliga redan från början och att min hals är irriterad från förkylningen, snarkningar och hosta.

Oj! Nu är det bara 6 minuter kvar till lunch. Var tvungen att jobba lite mitt i inlägget 😀

mondaylemur

Och nuuuuuuuuuuuuuuuuu är det lunch! Whoooooop!

Kommentarer till: "Saker man kan göra på en måndag" (6)

  1. Men oj, inte illa att du kan blogga på arbetstid 😉 jag vågar inte och skulle inte heller ha tid för det.
    Apropå mens, det är något jag slipper, men istället får jag andra bekymmer som svettningar. Har väl kommit in i klimakteriet, visst, lite tidigt men å andra sidan fick jag mensen tidigt med.

    • Jo det blir luckor ibland så jag hinner med att göra annat.
      Äh, man har ju rätt till paus under arbetsdagen så jag utnyttjar bara lagen till min fördel 😉
      Fick också mens tidigt, jävla otyg det är ibland haha! Ser verkligen inte fram mot klimakteriet, verkar vara asjobbigt med såna där vallningar…

  2. ullebengtsson sa:

    Det där ingefärsshottet lät intressant…

  3. Nemos matte sa:

    Gjorde ”ingefärste” av samma ingredienser under förra vinterns influensa, känns som att det piggar upp faktiskt. 🙂 Men bränner gör det, särskilt som jag drack det varmt också!

    Ha ha ha! Den där bilden borde man printa ut och hålla fram när folk tilltalar en på måndag morgon… 😀

    • Haha! Ja, jag andas med munnen öppen ett tag efter när jag inte tar vatten direkt efter! 😀
      Hoppas den hjälper min hosta också. Att få bort hostan alltså, nu verkar den bara hjälpa till att öka hostan. Men nästäppan och halsontet är ju mycket mycket bättre i alla fall! 😀

Kommentera

