Circle of the förkylning

Seriöst? Nu får det faktiskt räcka tycker jag. Så fort jag känner att jag är på väg åt rätt håll så smäller det till i halsen och förkylningsblåsorna (jepp, de är ett helt gäng nu) bosätter sig bak i halsen… Igår såg det dessutom ut att vara vita prickar i halsen. Det är inget bra tecken om det samtidigt kliar i träningstarmen och man inte vill annat än lyfta tungt och länge..!

På riktigt? Hur länge ska det här pågå egentligen? Jag vill inte vara med längre! Måste jag boka tid på akuten (på vårdcentralen alltså) för att få medicin och bli av med skiten eller?

Var ju och mätte lungkapaciteten igår och det ser ganska bra ut ändå, men jag behöver nya tricks för att komma ihåg att ta min förebyggande medicin och så var det ju det där med rökningen också. Ja.

Jag slutar. Jag börjar. Jag slutar igen. Jag börjar igen.

Jag är mycket väl medveten om att jag behöver sluta igen. Och sen ge fan i att börja igen. Det är det som är det svåraste nästan. Förutom att faktiskt ta steget.

I normala fall är jag ju disciplinerad, envis som fan och älskar att lukta gott… så vad fan är det för fel i huvudet på mig?! Vavava!?

Vad är det som gör att jag är en sån slav under nikotinet?

Har lust att sparka mig själv i röven varje gång jag velar….

Men jag är på väg till det där stadiet, det där ”nä nu skiter jag i det här”-stadiet när jag liksom kastar ciggen och bara slutar röka. För att jag vill. Det är ju lite det som är grejen, rebellgenen, den där ”jag gör väl för fan som jag vill”-attityden som bor i mig, det är den som också gör att jag börjar röka igen.

Det spelar ingen ro Det HAR inte spelat någon roll hur mycket pengar jag sparat, hur gott jag luktat eller hur bra min kondis varit, vill jag röka så gör jag det. Men nu får jag faktiskt ta och skärpa till mig, ta mig själv i örat och köra tough love. Inget jävla mes den här gången, inget ”du får köpa en fin present när du klarat si och så många månader”, näe – Sluta bara. Och så får det vara bra med det sen.

Har provat med appar och samtal och nikotinplåster (blev allergisk mot de tyvärr) och självhjälpsböcker. Känner ju mig själv så jag borde ju fattat för länge sen att det enda som hjälper är ren och skär tjockskallig envishet.

Kommentarer till: "Circle of the förkylning" (2)

  1. Du klarar av att sluta igen, kom igen och gör det!

Kommentera

