En till grej jag har lite svårt att förstå –

Hånandet av sittande regering. Alltså oavsett vilka partier som sitter där. Oppositionens anhängare hånar, glömmer bort att deras egna gjort precis samma saker (eller liknande åtminstone) och klappar sig själva på axeln och tycker att de är såååå mycket bättre än sittande regering.

Jag är vänster. Har alltid varit och kommer alltid vara.

MEN!

Ibland kommer högern med förslag som är bra och då måste jag ju ge de cred för att de kommer med smarta lösningar. Det betyder ju liksom inte att jag helt plötsligt bytt politisk riktning. Å andra sidan känns det som alla partier är mer eller mindre likadana och att politiker säger en sak och sen gör en annan… Oh well.

Jag har vänner som är väldigt, vääääldigt blå (M) och som inte drar sig för att gång på gång peka ut vänsterpolitiker som gjort fel, hånar de och ignorerar det faktum att högerpolitiker titt som tätt också gör fel, bryter mot lagen och är (mänskliga) riktiga pappskallar. Vad är det som gör att man blundar för det? Har inte fått något riktigt svar från mina vänner tyvärr.

Det är det jag har så svårt för, hånandet. Har visserligen svårt för folk som hånar andra rent generellt och faktiskt oavsett vem som drabbas, röd eller grön eller blå, så tar det ju fokus från det som är viktigast, politiken och besluten.

Du får vara hur jävla blå du vill. Du får vara hur röd, grön, rosa, brun… whatever floats your boat liksom, men var inte så inihelvete inskränkt att du tror att just ”ditt” parti är helt perfekt och aldrig gör fel. Det är faktiskt ganska juvenilt i mina ögon.

I hockeyns värld finns de här tendenserna också, men oftare än sällan ställer vi oss på samma sida när något är galet, oavsett lagtillhörighet.

Det var bara det jag ville. Just nu. Hejs!

Kommentarer till: "Höger-vänster-hit-och-dit-politik" (5)

  1. Singelmamma sa:

    Håller med dig helt och fullt!

  2. Jag glömde svara på det här – tänkte svaret men skrev aldrig…

    Jag förstår över huvud taget inte politik och politiker. Jag tycker man ägnar mer tid åt att peka finger än åt att säga vad _de själva_ skulle göra annorlunda och bättre. Personpåhopp snarare än ideologiska diskussioner. Kanske för att de flyter närmre och närmre varandra?

  3. Nemos matte sa:

    Tja, det är väl det gamla vanliga… man ser det man vill se. Och jag ser ju mycket hellre dina fel än mina egna… 😉

Kommentera

