”Käft!” brukar jag inte svara men däremot markera tydligt vad jag tycker om vederbörandes härskarteknik. Å andra sidan är det ytterst få chefer som försöker sig på sånt numer, men folk (mest män) som inte känner mig försöker då och då.

Elaine Eksvärd har ett (extra) intressant inlägg just nu om det där med kroppsspråk bland annat.

Jag vet inte om det kommer med åldern eller om det helt enkelt är så att jag är för trött för att bry mig om nån jävel blir kränkt men jag dundrar på numer. Säger vad jag tycker och tänker så till den milda grad att mina manliga chefer tycker det är jobbigt att ha mig med på vissa möten. Inte för att de är män och jag är kvinna, utan för att de är konflikträdda och jag inte är det.

När jag ifrågasätter någon till exempel. Då har jag märkt att, om jag står upp, så skjuter jag fram höften, står bredbent med ena handen vilande på höften och med den andra pekar jag på personen samtidigt som jag ser ytterst tvivlande ut och säger ”Kort fråga bara…(ifrågasätter personens källa, tankegång etc)”

Är det så att jag är fel ute har jag ett svinenkelt knep att hantera det på.
Så här”Aha, du menar så. Jamen då förstår jag”. Inte svårare än så.

Folk är så jävla rädda att ha fel att de inte öppnar munnen.

Ja. Jag kan ha fel. Shit liksom. Världen går inte under för det. Det finns dessutom sjukt mycket andra saker här i livet som är avsevärt mycket viktigare än att ha rätt hela tiden.

Hur reagerar ni när ni blir tystade av män eller kvinnor?

Kommentarer till: "Tyst nu lilla gumman..!" (6)

  1. Jag har nog aldrig blivit ”tystad” på det viset men har heller aldrig haft problem att ta diskssioner och ifrågasätta. Däremot har jag märkt att vissa (kvinnor) blir sjukt provocerade av att jag lätt erkänner att jag har fel och sedan går vidare utan att älta eller må dåligt av att jag gjort fel. Någon säger ”när du gjorde sådär, det blev ju fel” och jag svarar ”ja, absolut! Jag var stressad och jag gjorde fel. Hur borde jag ha gjort istället?” Hon blev verkligen irriterad över att jag varken försökte försvara vad jag gjort eller bad om ursäkt och kände mig kass för att jag gjort ett misstag. Konstigt.

    • Eller hur?! Vad är det med folk som blir chockade av att man erkänner när man har fel?!
      Släpp prestigen och inse att ingen är perfekt, alla kan göra fel och det gör faktiskt ingenting alls. Man lär av sina misstag (de flesta av oss i alla fall).

  2. Säger folk så på riktigt? 😳

    Mja har nog inte heller blivit tystad så direkt, hos oss kör de mer subtilt. Det tycker jag är otroligt mkt svårare att bemöta för jag känner att det är svårt att ”bevisa”. Kan ju lika gärna vara jag som har uppfattat det de säger fel…

    • Just ”lilla gumman” har jag inte hört på länge nu (de gamla stofilerna har väl dött ut antar jag haha!) men det där att folk avbryter (oavsett kön) gör mig vansinnig. Senast idag när min chef helt abrupt bryter in med ett annat ämne när jag och en (manlig) kollega pratade på lunchen.
      ”Du, vi pratade faktiskt här!” Han såg väldigt förvånad ut, han tänkte liksom inte själv på vad han gjorde… wow… jisses.

      Tror det kan vara en blandning av båda. När jag är osäker så brukar jag fråga numer – ”Hur menar du nu?” Sannolikheten är att de bara försöker få dig att se dum ut, vilket blir tvärtom när man ställer den frågan haha!
      Har en kvinnlig chef som gärna gör så. Avskyr hennes sätt. Hon är så osäker att hon växlar mellan att typ smila in sig hos mig som en strykrädd hund för att i nästa stund bete sig som en jävla mobbare på högstadiet… blir fan tokig haha!

  3. Nemos matte sa:

    Kan inte ens minnas när jag senast blev tystad av någon, har jag haft sån himla tur eller är det jag som inte märker när det händer!? 😛

    Den kvinnliga chefen du beskriver verkar ju ha nån form av, eh, diagnos..? 😕 Låter ju riktigt skrämmande att ha en sån i ledande befattning…

Kommentera

