Anti-förkylningstips

Host och snörvel. Ja. På grund av mina sömnproblem har ju mitt immunförsvar fuckat upp fullständigt och jag blir mer eller mindre förkyld ungefär en gång i månaden. Inte okej!

Lyssnade på en podd som jag fick tips om från svägerskan, 4Health och fick många tips. Bland annat det här med vitlök. Jag brukar skiva  rå vitlök och lägga på en knäckemacka när jag har ont i halsen, men det är tydligen bättre att pressa den. 🙂

Jag är ju med i ett par no poo-grupper på Facebook och jag bad om hjälp med min rethosta i en av de. Fick väldigt många bra tips så jag tänkte dela med mig, snällt va?

Feber – Keep it cool. Försök ha så svalt som möjligt i rummet. Drick mycket vätska. Ät äpple eller morot, de anses febernedsättande.

Hosta

Slemhosta – En sked honung i lite varmt vatten (jag brukar ta i lite citron också, mest för smakens skull). Rethosta – Hela kryddnejlikor som du rullar runt i munnen en stund (inte tugga, inte svälja, bara rulla). Det funkade fenomenalt bra för mig!
Te gjort på timjan eller enbär.
Bikarbonat! ½ tesked blandat i 2 dl vatten, blanda, drick, rehostan borta. Som magi! Ett tag i alla fall… 😉  Blandade i lite askorbinsyra (ren C-vitamin) också, för att boosta ordentligt haha!

Huvudvärk – Kamomillte! Eller Alvedon, whatever rocks your boat liksom 🙂 Sova bort huvudvärk eller dricka mer vatten kan också hjälpa.

Nästäppa – Gurgla saltvatten! 1 tesked vanligt salt blandat med 2 dl vatten. Smakar apa, så svälj för guds skull inte haha! Funkar sisådär. Eller ja, det kanske funkar bättre om man gör det mer kontinuerligt än då och då och när man kommer ihåg det haha!

Ont i lungorna – Timjante (igen). Kramplösande. Fyll en tekula och häll över hett vatten och låt det dra ett tag.

Sen är det bara sova, vila och äta bra mat. Ingefärste är gott när man är förkyld tycker jag. Färsk ingefära som rivs så det får plats i en tekula, en rågad tesked honung och så några skvättar citron, blanda allt med hett vatten och ta-daaa! 😀

Fick dessutom tips om att skiva lök och ha på fotsulorna (gissar att man måste ha både plastpåsar och strumpor på för att de ska sitta fast) under natten. Det ska tydligen ta död på hela förkylningen.

Jag äter inte lök. Men jag har köpt det nu. Jag griper efter små halmstrån här nämligen haha!

Fler huskurer hittar ni här

Mår bättre. Däremot låter jag som jag rökt sju cigarrer och druckit en halv flaska whisky och hostar lite men det ska nog lösa sig till imorgon.

Så. Nu har ni lite tips på hur ni kan hålla er friska!

Har ni några knep ni gör vid förkylning?

(Poo eller no poo är shit the same)

Kommentarer till: "Anti-förkylningstips" (4)

  1. Ingefära funkar mot allt! Och varma bad, det är universalmedicin det också.

  2. Nemos matte sa:

    Lök eller vitlök kan man stoppa in i öronen också om man har ont i dem eller i halsen, det ilar skönt mot värken. Obs – ta inte för små bitar och stick inte in dem för långt, bara! 😉

    Timjan kan man även slänga i en gryta hett vatten och sedan sitta under en handduk och andas in ångorna, skönt för irriterade luftrör.

    Jag brukar pressan en klyfta vitlök i lite filmjölk eller yoghurt, tycker det blir mindre starkt att få i sig då.

    Sådär, det var mina huskurer mot förkylningar. Lämnar inga garantier! 😉

    Sen ska jag ta och testa det där med kryddnejlikor nästa gång jag får hosta, lät ju super!

    Krya på dig! 🙂

Kommentera

