Integritet

Läste ett så fint inlägg hos Elaine Eksvärd, om hur hon lärde sin son integritet och mitt inlägg blir lite på samma tema.

Var ju hos företagshälsovården idag och de vill ju gärna mäta omfång och väga och ha sig. Jag har ju ett BMI på 26.5 (som sagt, en tvärhand hög och mycket muskler, då blir det så… 😉 ) så jag visste att det skulle bli lika otrevligt som förra gången.

Förra gången mådde jag dåligt psykiskt (var ledsen på grund av Kattas cancer), kunde knappt äta och sjuksköterskan sa åt mig att jag inte borde tvinga i mig mat eftersom jag låg på gränsen till överviktig enligt BMIt.

Nåja. De vill ju så klart mäta och väga men nähä, inte den här gången!

Sjuksyrra: ”Längd?”

Jag: ”159 cm”

S: ”Ska vi väga och mäta då?” (Börjar resa sig för att hämta måttbandet)

J: ”Nej.”

Hon stannar upp, tittar på mig med stora ögon och gör en liten grimas.

S: ”Nej?”

J: ”Nej.”

S: ”Du vill inte?”

J: ”Nej.”

S: ”Vet du hur mycket du väger?”

Jag ljuger lite, för jag har ett ganska bra hum och svarar:

”Nej.”

S: ”Men… ska vi inte väga då i alla fall? Så du vet säkert?”

J: ”Nej.”

S: ”Du är inte intresserad att veta?”

J: ”Nej.”

S: ”Okej. Det är ju frivilligt så….”

Ni kan kalla mig Queen of Nej. 😛

Integritet folket, is da shit!

Kommentarer till: "Integritet" (7)

  1. Heja dig! Jättebra att du säger ifrån 👏👏👏 Du kan fö få bli kompis med min son ”nej” är just nu det mest använda ordet i hans vokabulär, haha!

  2. HURRAAAA!!!! Bra jobbat 😉

    • Tackar! Kändes bra! Och alla prover och blodtrycket var bra så var ligger nödvändigheten att mäta och väga liksom? 😉 😀

      • Som sagt jag är ”sjukligt fet” har även som gravid ett BP och HB som är lysande och (ogravid) en puls som en idrottare… Vad säger BMI om det? JAG kan tala om för dig att jag är sjukt otränad, mina värden säger inget om det 😝

  3. Bra gjort! Det är egentligen konstigt att personal blir så förvånad över att någon INTE är intresserad av att veta sin vikt, att det är ovanligt med människor (kvinnor?) som faktiskt mår bra och skiter i siffror på vågen. Det borde ju vara tvärtom egentligen, att det är de som har järnkoll eller vill veta alla värden ska vara i minoritet.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.