Käääämpa smurfen!

Var hos psykologen idag igen. Och om jag tyckte att förra hemläxan var jobbig så är den nya rena rama hell week. Gånger 2!

Vi kollade hur mycket jag faktiskt sover – 5½ timme per natt, resten av tiden är jag orolig eller vaken.

Så i två veckor ska jag, oavsett veckodag, ligga i sängen 5½ timme. Varken mer eller mindre. Så. Imorgon ska jag som vanligt upp klockan fem men får inte gå och lägga mig förrän halv tolv.

Gissa vem som är astrött redan nu? Mmm… just det.

När jag åkte från psykologen höll jag på att börja gråta (redan när jag var där faktiskt). Det är så frustrerande, jag är så trött, jag vill bara sova, varför kan jag inte sova?!

Grejen är att det här behandlar bara symtomet – sömnproblemet – inte orsaken till sömnproblemet. Jag tycker det känns som man börjar i fel ände… Just nu vill jag bara gråta… jag är så trööööött!

Hoppas snart kunna skriva om något annat än mina jävla sömnproblem…

sleep

Kommentarer till: "Käääämpa smurfen!" (9)

  1. Sova, vilken dröm att få sova- två timmar här då per natt det är inte klokt. Har läst en del på nätet. Finns hur mycket som helst om sömn.
    Blev intresserad av manicken som läser av din sömn. Kan du berätta lite vad det är och varman kan få tag på en osv. Man vill ju gå till botten med vad det är. Hoppas det ordnar sig för dej.

    • Ja, jag är snart sömnexpert typ. Vet allt om sömncykler, sömnhygien och djupsömn…
      Jag har en Fitbit Charge HR, köpte den på Elgiganten för typ 1100 kronor.
      Det står att batteritiden är 5 dagar, men det är en sanning med modifikation, jag tror att ju oftare du tittar på fitbitten desto mer batteri drar den. Jag laddar min var tredje, var fjärde dag ungefär.

      https://www.fitbit.com/uk/chargehr

      Jag tror knepet är att ta reda på orsaken till sömnproblemen och sen behandla, inte behandla symtomen istället för orsaken.
      Får se vad som händer, just nu känner jag mig inte trött, däremot yr, vimsig och glömsk… weird.

      • Tack för tipset! Det får ingå i planen för nattsömn. Man blir som en zombie när knopp och kropp inte får vila. Vi får fortsätta prova tills det funkar.

  2. Usch, låter riktigt illa det där! Har psykologen någon plan på hur det här faktiskt kommer hjälpa dig för jag förstår det inte!

    • Enligt min fitbit sov jag 4½ timme inatt. Det märkliga är att jag känner mig helt speedad och jättepigg..? Mycket mycket märkligt. Var supertrött i morse men nu… näe. Kommer väl sjunka som en sten lagom till jag ska åka hem haha!

      Ja, tydligen är det en vedertagen metod att bygga upp sömnbehovet genom att sova lite i två veckor… inte vet jag. Det är lite läskigt faktiskt men jag testar. Vill kunna sova som vanligt igen ju! Förhoppningsvis klarar jag av att ta mig hem i eftermiddag och till jobbet i morgon… NU börjar jag bli lite trött faktiskt… :/

  3. När man har sovit dåligt länge så får man en massa spännande ljud i huvudet å man blir helt knäpp. Måste ju bero på att hjärnan rymde till en varmare plats på semester :p 😉

    Låt inte sömnproblemen ta över ditt tänkande utan ta de för vad de e. Annars går man under. Hoppas du får rätt hjälp så du kan sova gott igen. Funkar inte kbt så kan man ta sömntabletter. Jag vet att du kommer fixa detta ❤ Om du ser en hjärna på rymmen så e de min 😉

  4. Jag försöker verkligen komma på nåt klokt att säga men min dimmiga hjärna är mest inne på gurgelböööfloffloffprrrrrr. Mkt välformulerat som du förstår. Så KRAM på dig bara.

Kommentera

