Bonnunge

Ja, jag är väl kanske det egentligen. Har alltid gillat att jobba med kroppen. Hugga ved och sånt, borde väl blivit bonde istället egentligen. Vilket underbart liv! Minns barndomen med värme, när jag åkte med mormor och morfar till morfars syster. Hon och hennes make arrenderade en gård på den tiden. De hade får. Och en traktor. Första gången Lars startade den så kissade jag på mig, så rädd blev jag haha! Men fåren…. åååh!

bonnunge

Hur som helst. Igår kväll testade jag att ”kärna smör”… Hade nog i för mycket salt men det får jag fixa till nästa gång 🙂

Steg för steg –

3 dl grädde, 40%

Salt

Olivolja

Ren glasburk med tättslutande lock

wpf_smörigt

  1. Vispa som fasiken tills det blir lite grynigt, då tillsätter du saltet (om du vill ha förstås).
  2. Vispa lite till så det börjar vattna sig.
  3. Lägg ”smörgegget” i en kökshandduk (jag la min i en sil också) och krama ur vattnet.
  4. Tvätta av smöret med vatten och krama ur igen.
  5. Lägg i glasburk med tättslutande lock.
  6. Klart! 🙂

Originalrecept och inspiration – Diadonna 🙂

Kommentarer till: "Bonnunge" (6)

  1. Visst är det härligt ute på landet, jag hade stortrivts på en liten gård med några får, ett par hästar och kanske en höna eller två!

    • Ja, jag älskar det! Eftersom jag är galet rädd för hönsfåglar så skulle jag ha ankor (jag gillar ju ägg) och så grisar, älskar grisar! 😀

  2. Nemos matte sa:

    Vi (dvs mina föräldrar) hade några får när jag var liten, minns ännu hur spännande det var att gå ut till stallet under lammningstider och se om det fötts någon ny liten lammunge under natten! 🙂 Är en lantis i själ och hjärta och satt senast i eftermiddags med öppen ytterdörr och njöt av att höra fågelsång (och inget annat) ända in i köket. Så härligt! 🙂

  3. Oj shit vad häftigt!! Mycket salt är ju bara gott!!

Kommentera

