Aldrig fullärd

Jag älskar att lära mig saker! Och just idag fick jag en sån där ”Aaahhaaaa!”-upplevelse.

De överreagerar på plötsliga förändringar de inte har kontroll över, vilket leder till att det kan vara jobbigt att söka hjälp. Att planer ändras i sista stund är väldigt jobbigt då vuxna barn känner att de förlorar kontrollen.

Källa: Miljömagasinet

Ja. Vilka handlar det om?

Barn till missbrukare eller ja, barn som vuxit upp i dysfunktionella familjer.

Men just det där, jag trodde faktiskt jag hade nån sorts bokstavsdiagnos. Eller Asperberger typ. Men näe, jag är bara barn till en missbrukare. Jahaja, så kan det vara.

Man lär sig nåt nytt varje dag! Vad har du lärt dig idag?

Kommentarer till: "Aldrig fullärd" (8)

  1. Spännande (om än sorglig) slutsats och en mycket bra fråga!

    Vad har jag lärt mig? Hmm. Att jag är inte så fördomsfri som jag vill vara. Jag har en kollega som hittar på så mycket spännande i sitt förhållningssätt till ettåringen att jag inte vet om jag ska skaka på huvudet eller skratta. Oavsett är det sååå inte min business…

  2. Intressant tanke, jag var mest förvånad över terminologin ”vuxna barn”. Jag förstår den inte riktigt, om man pratar om faktiska barn som pga missbrukande föräldrar tvingats ”bli vuxna” som tioåringar så är jag helt med men använder man samma ord för t.ex. dig som ÄR vuxen? Om inte, hur ser detta beteende ut hos de vuxna barnen när de blivit vuxna på riktigt?

Kommentera

