Lättkränkta barnrumpor

Senaste tiden har jag haft en del diskussioner med folk i FB-grupper och blir lika förvånad varje gång motparten beter sig som en barnrumpa. Jag undrar liksom. Vad gick snett? Varför så mycket drama för så lite? Fick man inte tillräckligt med uppmärksamhet som barn utan måste gapa och skrika så fort det går emot minsta lilla? Fattar ingenting.

Scenario 1 – Person skriver ett inlägg som strider mot gruppens regler. Jag svarar att hen skrivit i fel grupp och föreslår samtidigt ett alternativ till den produkt personen söker. Jag får ett mycket buttert svar att jag är taskig och skulle låtit bli att svara om jag inte hade nåt snällt att säga. Oookej…

Scenario 2 – Flera personer i en grupp ondgör sig över det ungdomsgäng som härjar i området (kör mopeder i motionsspåret/på fotbollsplan och på gångvägar, eldar i skogen, smäller smällare och spelar hög musik). En 21-åring känner sig kränkt och skriver ett eget inlägg i stil med ”Ååååh, ni som tycker det är så jobbigt med ungdomar… fy faaaan vad jag ska störa med smällare, varva motorn och elda som faaaan!!” Ungefär som en femåring, ”tihi.. ni tycker det här jag gör är aaaasajobbigt, då ska jag göra det åttitolv gånger värre hihihihi!”
Personen i fråga får ungefär 300 likes på sin post och ca 50 kommentarer där 95% kommer från ungdomar. Men också från vuxna människor som tycker det är helt okej att kidsen stör, bara de inte FÖRstör… Jag undrar om de är fem år gamla allihop. Jag är tydligen en gammal gnällkärring. JA, JAG BLIR DET NÄR JAG INTE FÅR SOOOOOVA! För helvete.

Scenario 3 – Kompis postar fråga om menskopp. Jag svarar. Man lägger sig i och säger att menskopp inte är bra. Medicinskt silikon är en märklig term och folk har dött av det. Folk har även dött och blivit sjuka av tamponger och det måste ju samhället bekosta… bla bla bla… Jag ifrågasätter, undrar vad han menar egentligen (finns nämligen ingen klar ståndpunkt i hans långa kommentar). Han skyndar sig att börja sitt nästa svar med ”Jag är inte ute efter konflikt. Men…” Nästa osammanhängande harang. Han avslutar även med orden ”Jag vill verkligen inte ha nån konflikt”… Jag skriver ett långt svar igen och avslutar med att fråga honom varför han över huvud taget kände sig manad att ge sig in i en diskussion om menskoppar, bekämpningsmedel, mensskydd och TSS? Har fortfarande inte fått svar på det… 😉

Vad är grejen liksom?

Kommentera

