Lyckligt lottad

I och med sociala medier så synliggörs mer skit och jag inser att jag är så inihelvete lyckligt lottad, trots att jag är kvinna (för det vet ju alla att kvinnor inte är riktigt lika bra som män…)

Jag har aldrig fått en dickpic skickad till mig, trots ett antal vändor på dejtingsajter.

Jag har aldrig blivit skammad av okända för att jag var tjock.

Jag har aldrig blivit hatad och hotad på grund av min hudfärg, däremot hotad pga andra anledningar.

Jag har aldrig behövt dölja min sexualitet för omvärlden.

Jag tillhör normen i Sverige. Jag kan aldrig riktigt förstå hur det känns att vara svart i en vit värld eller att få äcklade blickar när jag går i bikini på stranden.

Det är rätt märkligt egentligen, att vissa tar sig rätten att hata och hota och vara elaka bara för att en medmänniska inte passar in i ”normen”. Vad är det för jävla norm egentligen?! Att alla ska vara stöpta i samma form annars får man inte vara med? Det är ju helt sjukt.

Det som fascinerar mig mest är den allmänna uppfattningen (bland rövhattarna) att man FÅR vara elak, hotfull, dryg och kränkande mot en annan människa ENBART på grund av vad en själv TYCKER.

Vad fan!?

Jag har väldigt svårt att känna förståelse för ungdomarna som bryter mot lagen här i området, de som stör när de kör moped och EPA-traktorer utanför, skriker och skränar sena kvällar och nätter och inte visar hänsyn. Men inte fasen hotar jag de, jag kastar inte sten på de, jag hatar de inte, jag hatar det de gör, men inte de. Jag hotar inte, kastar inte sten på eller hatar de hundägare som inte har koll på sina hundar här i området. Jag hatar att de inte har vett nog att ha sina åbäken kopplade när de inte har koll på de.

Hur är dessa människor uppfostrade? Vad är det som gjort de så rädda för en människa som inte är kritvit i hyn, hur dåligt självförtroende har de när de skammar en överviktig person, vem lärde de att en kvinna som är stolt över sig själv är en slampa och om hon blir våldtagen har hon sig själv att skylla?

Jag vet inte. Jag vet dock att det finns en massa medmänniskor därute som står upp mot den här skiten och jag är så glad för det!

Facebookgruppen #jagärhär till exempel. Ett fantastiskt initiativ som lovebombar hatfyllda kommentarsfält runt om på nätet. Älskar’t!

Kommentera

