Menskopp schmenskopp

Vilken grej! Menskopp. När jag hörde det första gången tyckte jag det lät lite otäckt, äckligt liksom, menskopp.

”Får det vara en kopp mens? Nej tack, men gärna en med kaffe om du har”

Lite så…

Så den låg där i städskåpet. I ett drygt halvår. För jag vågade inte. Den var ju skitstor! Hur skulle man få in den?

Och vilket jävla meck jag hade första gången jag skulle sätta in den! Jag är ju lite så, ”hur svårt ska det vara?” och provar lite på måfå.

Lite klurigare än jag trott eftersom jag inte läst på ordentligt. Menskoppen ska alltså _inte_ sitta lika långt in som en tampong! Det är också lite meck att få ut den (risk att man nyper sig själv, inte skönt!) Å andra sidan behöver man inte byta mer än typ två gånger om dagen.

Det här är min andra mensperiod med koppen, tror jag behöver minst en period till för att det ska gå smidigare. Själva vikningen och införandet är jag rätt säker på nu, lite mer finslipning på tekniken bara. Samma sak med urtagandet och det där med att tömma den utan att det ser ut som en seriemördare gått lös i badrummet haha!

För övrigt blöder jag mycket mindre än jag trott. Idag var första gången jag blött så mycket att det började ”läcka”. När jag har tampong får jag byta fyra, fem gånger per dag, nu behöver jag bara byta två gånger. Visserligen är tampong lite smidigare men jag vill verkligen se till att koppen funkar. Miljövänligt och ekonomiskt, jag gillar’t!

Jag har visserligen aldrig fött barn men jag har storlek B (man är ju gammal liksom haha!) Lagom för mig som blöder i typ tio dagar. Köpte en OrganiCup genom Apotea (där bilderna kommer från) och i asken man får med står också lite instruktioner om isättning och urtagning 🙂

Kommentarer till: "Menskopp schmenskopp" (5)

  1. Jag är lite osäker på det där med menskopp… jag köper helt det där med ekonomi och miljö – men upp i härligheten med en plastmugg?? Mjä…

    • Nja, det är medicinskt silikon, mjukt och bra. När man vikt ihop den är den inte mycket större än en tampong. Den känns inte när man har den inne, förutsatt man satt den rätt förstås. Jag måste köra några mensperioder till så lär jag vara helt såld. Så himla skönt att slippa oroa sig när jag är ute på jobb (inte många toaletter att tillgå ute i fält). Har jag satt in den på morgonen så behöver jag inte ta ut den igen förrän på kvällen, supersmidigt. 🙂

    • Jag hade den som sagt i ett skåp ett halvår typ innan jag vågade mig på att prova 🙂

  2. Jag har min från menskopp.se. De har storleksgaranti om den första man testar inte funkar så får man byta gratis till den andra. Jag är över 30 och har fått barn men jag kör ändå på storlek 1. =) Den funkar toppen. Det där med att råka nypa sig har jag med gjort =P

Kommentera

