Ja. Det verkar vara lite tabu det där med pengar. Men eftersom det här är ett lite anonymt forum så kan jag säga att de senaste månaderna har jag haft över 10 000 kvar på kontot när nästa lön kommer. Så det blir liksom normalt med över 40 papp på kontot den 25:e. Helt sjukt. Jag som är uppvuxen utan i princip.

Missförstå mig inte nu, jag led inte nämnvärt av att växa upp utan särskilt mycket pengar. När jag var riktigt liten blev det ju gröt till både frukost och middag (lunch och mellis på dagis då ju). Inget jag tyckte var konstigt och jag behövde aldrig gå och lägga mig hungrig (vad jag minns).

Så kan det gå när en förälder super upp hela sin lön och alltså lämnar alla räkningar till den andra.

Om  jag spenderat mycket föregående månad blir jag gärna lite ”snål” nästkommande. Försöker hålla mig från att köpa på mig grejer, inte för att jag inte har råd, utan för att min tvårummare börjar bli trång haha!

På jobbet har vi i facket numer en öppen löneklubb. Hittills är vi 10 av 47 som anslutit sig. Jag är enda kvinnan i löneklubben, ligger inte lägst och högt över medel om man räknar över hela landet. Å andra sidan har jag lång erfarenhet av arbetet så det är klart jag har högre lön än nån som gick ut högskolan förrförra året liksom 😉

Pratar ni öppet om pengar? Eller lön rättare sagt. Det verkar vara ett jäkla hysch-hysch om löner men det gynnar ju enbart arbetsgivaren, inte arbetstagaren.

Vad gör jag med mina pengar då? De som blir över alltså. Samlar på hög. Slösar (näe, jag behööööver ju verkligen de där kläderna/oljorna/parfymflaskorna etc etc… 😉 ) på grejer som ger mitt liv mervärde. Som det ska vara.

Har alltid varit väldigt ekonomiskt lagd.

Har ett helt sjukt minne. Alltså, HUUUR kan jag komma ihåg det där? Nästan 35 år senare?

Jag sitter i våningssängen i mormor och morfars stuga och räknar pengar. 27 kronor och 50 öre, nästan 28 kronor! Wow!

Morfar kommer och ställer sig vid sängen, tittar på mig där jag sitter och räknar.

”Oj vad du har sparat!”, säger han.

Och jag känner mig så stolt, jag är duktig som sparar.

Min morfar var min gud typ. Avgudade den mannen!

Hmm… undra just om jag ska tatuera in honom också på kroppen? Once you get inked… ja, det är fasen svårt att sluta lägga till fler tatueringar haha!

Åh! Kom på ett till ”penga-minne”

Mormor och morfars stuga, vi går på vår lilla grusväg ner mot stora vägen och jag säger att jag önskar jag hade 10 000 så jag kunde köpa en häst.

”Varför inte en miljon på en gång?” frågar morfar.

”Jag behöver bara 10 000” svarar jag.

Okej, jag var typ nio och hajade inte riktigt det där med försäkringar, stallhyra och att maten faktiskt kostade pengar också haha!

Oj, det blev ganska långt det här. Så om du orkade läsa ända hit; grattis! Starkt jobbat! 😀

Nu ska jag …. hmm… göra nåt annat. Hej svej!

Kommentera

