Som en mardröm

Fy fan vad hemskt jag drömde! Drömde att jag bodde i en superstor lägenhet och hade två ”husor” plus att jag skulle ha en ny hundrastare på gång som skulle komma dagen efter (som idag). På natten dör Lix. Och på morgonen när mina husor kommer in och ska fixa frukost och sånt till mig så dyker nya hundrastaren upp också. Och jag snyftar fram att det inte är någon idé att hon tar av sig jackan eftersom Lix dog på natten. Sen börjar jag gråta hysteriskt, gömmer ansiktet i händerna och vill bara att verkligheten ska försvinna. Då känner jag att en av mina husor sätter sig på sängkanten och stryker mig över håret. Då vaknade jag.

Grejen är att det här med nya hundrastaren har utvecklat sig i en riktning jag inte känner mig helt trygg med. Det är visserligen ett företag, det betalas vitt och så men alltså… vilken jävla kass organisation! 

Högste chefen plus hundrastaren och en till var ju hos oss för att introducera sig och hälsa på Lix för några veckor sen. Jag har fått tre felaktiga fakturor innan jag fick den korrekta. Har försökt få svar på exakt när hundrastaren ska börja (”nån gång i juni”), sen blev det i slutänden idag. Igår kväll ringde högste chefen och frågade om jag träffat hundrastaren. Ungefär där började jag fundera på om hon var senil eller bara nonchalant. Ja när ni var här svarade jag. Tydligen skulle hon ha kommit till mig själv också, för att kvittera ut nyckel. Jag sa att jag skulle vara hemma första veckan för introduktion. Då frågar hon varför. Jag förklarar, återigen, att Lix är avlad till vakt och jag vill vara säker på att hon blir insläppt av honom och att han känner sig trygg. Då frågar hon om han kommer attackera om inte jag är hemma… suck. Hur ska jag kunna veta det, situationen har aldrig uppstått men jag vill vara på den säkra sidan. Då vill hon att jag ska följa med hundrastaren ut på promenad också, för att provgå? Eh? Det pratade vi aldrig om tidigare. Jag jobbar. Ska jag dessutom betala för att gå ut med min egen hund? Lite grinig är jag allt haha!

Det här har gjort att jag inte litar på hundrastarens förmåga att ta hand om min hund. Han är lite speciell (typ asrädd för vissa cyklar, mopeder och tycker att allt han ser är hans och vill gärna ha mycket utrymme i möte med andra hundar) men han är inte farlig. Däremot, går han med någon som är osäker kommer han utnyttja det, han är inte dum nämligen.

Känns inte seriöst tyvärr. Dyrt är det också. Eftersom jag jobbar vet jag inte ens om jag har möjlighet att följa med på promenaden men känner att jag måste, för att lugna henne typ?

Men det här med ”provgå”? Vad händer om hon inte klarar av att gå då, får jag tillbaka mina pengar då? Det här är en jävla soppa och jag är less.

Blir väldigt fullt upp idag. Först jobba, sen vänta på hundrastaren. Efter det kommer hyresvärden och sen måste jag skynda mig att äta så jag hinner ut i fält och jobba en sväng innan hundrastaren kommer igen på eftermiddagen… phu! Kanske kan lägga om jobbet så jag slipper åka idag… Stress är inte bra för min IBS-mage…

Hade ni en skön helg!?

Kommentarer till: "Som en mardröm" (2)

  1. Nemos matte sa:

    Vilken vidrig dröm!!

    Uuh, vilken jobbig sits att inte lita på den man ska anförtro sin hund! Förstår att det känns osäkert, som du beskriver det skulle man nästan fråga efter referenser från andra kunder..!

    Rastning av stora hundar kräver ju sitt, tror det är enklare om man har en liten hund. Är själv väldigt petig med vem jag lämnar över kopplet till… vovven är snäll men backar inte om någon annan muckar, och det gäller att den som rastar har styrka och mod att hantera de situationer som kan tänkas uppstå! Idag har jag inte det här problemet, men i framtiden kan den här frågan bli den som tvingar mig att välja en mindre ras nästa gång.

    Hoppas att det löser sig på något sätt! ❤ (Hur gick det, förresten? Provgåendet alltså?)

    • Ja den var hemsk! Tur att han ligger bredvid mig i sängen så jag kände att han andades när jag vaknade annars hade jag gått upp och tittat till honom!

      Mmm, det känns ju lite sisådär…
      Älskar Lix ras men som sagt, lättare med en lite mindre hund. Å andra sidan är han bara 10 så han hänger med några år till (har jag bestämt haha!)

      Det gick bra, typ. Första vändan hon kom så sa jag ”Ska du ta honom då” när hon inte ens gjorde en ansats att ta kopplet. Hon skakade på huvudet och sa att hon bara hade tänkt gå med ”och titta”?! Eh? Okej.
      Jag betalade alltså för att gå ut med min egen hund plus ha ett bihang. Inte imponerad alls faktiskt. Andra vändan hade jag som tur var skitmycket jobb så hon fick gå själv. Inga problem. Dagen efter, första promenaden, frågar hon om jag ska följa med?! Eh? Näe. Jag betalar henne för att HON ska gå ut med min hund.
      Den gången hade hon med sig sin egen också så då fick hon gå med två istället för en. Inga problem alls. Sista promenaden för veckan var hur lugnt som helst. Lite introduktion.
      Lix skällde ju som fan när hon öppnade dörren men om inte jag är hemma så kommer han inte säga ett pip 🙂 Hon får fixa det där helt själv nästa vecka.

Kommentera

